Accurevisiebedrijf nog lang niet klaar met groeien
Wat goed is, komt langzaam luidt het gezegde weleens, maar daar trekken de broers Seuren zich niks van aan. Hun bedrijf is in nog geen vijf jaar buitenproportioneel gegroeid, maar kwaliteit en innovatie staan nog steeds bovenaan bij het familiebedrijf. In het Noord-Brabantse Beugen gaan de deuren van KWS Seuren pas om 10.00 uur open voor klanten. Een bewuste keuze vertelt eigenaar Wout Seuren, 25 jaar en de middelste van de drie broers. ‘Een beetje rust creëren om orders te verwerken is wel nodig.’ Hij vertelt het bijna nonchalant. Niet omdat het gewoon is geworden voor KWS Seuren om in plaats van enkele fietsaccu’s in de schuur nu honderden accu’s per week te reviseren in een grote werkplaats. Maar omdat de broers Seuren niet van die types zijn die ergens lang bij stilstaan. Elke uitdaging die zich aandient, wordt met frisse energie opgepakt. Bezig zijn met innovaties en groei geeft hen ondernemingslust.
Hobby
Niet verwonderlijk dat de eerste hal na de entree een ‘hobbyproject’ herbergt; omringd door karren gereedschap staan drie crossmotoren te wachten tot de 23-jarige Stan, de jongste telg, er mee verder gaat. Het doel is het ombouwen van een reguliere crossmotor naar een E-crossmotor. Het staat symbool voor de manier waarop KWS Seuren de markt heeft bestormd. Het verhaal begint in 2017. De drie broers wonen, net als nu, nog thuis. Met achtergronden in de werktuigbouwkunde en elektronica, ruimte in en rond het huis en goedkeuring van ‘ons pap en ons mam’ hobbyen ze er flink op los. ‘We repareerden brommers, bouwden een waterstofgenerator. We maakten ook zelf een elektrische fiets en deden dat later met een auto. Gewoon op zolder of in de schuur hoor. Toen kwam er een kennis en die vroeg of wij iets met zijn kapotte fietsaccu konden doen. We hebben uitgezocht wat we nodig hadden, de accu gereviseerd en we hadden een blije kennis’, vertelt Wout.
Uitvinden
De mond-tot-mondreclame deed zijn werk en met hulp van een Marktplaats-advertentie kwamen er nog meer accu’s binnen. ‘Daarna zijn we ook een fietsenzaak langsgegaan. Die zei ‘hier heb je er vijf, kijk maar’. Toen dachten we dat het wel wat kon worden.’ De broers bouwden zelf een website en een puntlasapparaat, zochten uit hoe de fietsaccu’s na revisie weer opnieuw te programmeren waren en bedachten hoe het verzenden nog beter zou kunnen. ‘We wisten niet precies wat en hoe te doen, moesten veel zelf uitvinden.’ Een failliete fietsaccu-fabriek stelde hen voor een nieuwe uitdaging. ‘Kwamen er klanten bij ons die nergens meer terecht konden voor service en onderdelen. Toen hebben we zelf iets uitgevonden waardoor we ze wel weer konden helpen.’ In 2019 bestond de helft van de omzet van de broers uit het reviseren van die accupakketten. ‘Mensen belden zelfs uit Groningen op of wij hen konden helpen. We zaten nog op school maar waren er enorm druk mee. Stan heeft zijn eindstage maar bij ons gelopen, zodat hij nog kon werken. Koen en ik studeerden ook nog en tussen de lessen door namen we dan de telefoon op om klanten te woord te staan’, kijkt Wout terug.
Eerste werknemer
Leveringen zijn aan huis, door de achtertuin, postbezorgers lopen de deur plat, moeder Seuren beplakt de dozen die de deur uitgaan met de zelfgemaakte bedrijfsstickers. In 2019 besluiten de mannen een eerste werknemer aan te nemen. Een wat oudere man uit de buurt, maar met dezelfde instelling. ‘Hij werkt nu nog bij ons. Hij is begonnen op zolder. Onder andere accupakketten lassen. Zaten wij om zes uur bij pap en mam aan tafel en zei hij “ik blijf nog heel even iets afmaken”.’ Eind 2019 lopen er al zes werknemers rond en in 2020 huurt KWS Seuren een pand in een dorp verderop. In datzelfde jaar komen er veertien personeelsleden bij en wordt het huidige bedrijfspand gekocht, drie hallen groot. Daar zit de werknemer van het eerste uur nog steeds achter de werkbank. Niet meer alleen op een zolderkamer maar omringd door tientallen collega’s. Grote lichtbalken boven het werkblad, gereedschappen voor het grijpen. Elke afdeling heeft zo zijn eigen taak: eerst het controleren van de binnengekomen accu’s, het maken van een inspectierapport, daarna het repareren of reviseren en vervolgens testen en weer retour afzender sturen.
Oplossingen
Het reviseren varieert van het plaatsen van een nieuwe set lithium-ion accu’s tot het repareren van printplaten en of opnieuw programmeren. ‘Hadden we er een nieuw accupakket ingezet, zag de fiets niet dat de accu vervangen was. We hebben zelf ontdekt hoe we dat wel voor elkaar krijgen’, legt Wout uit. Niet altijd makkelijk, want er zijn zo’n driehonderd verschillende accu’s en elke accu is anders en voor elk probleem zijn er tig oplossingen. Daarnaast houden ze zich niet alleen bezig met fietsaccu’s, maar bijvoorbeeld ook met accu’s van golfkarretjes, scootmobielen en boten.
In de nog jonge markt van E-bikes en accupakketten is genoeg te ontdekken. De broers zijn daarom volop betrokken bij ontwikkelingen. ‘We moeten wel grote stappen zetten om een bestaansrecht te blijven hebben. De ontwikkelingen in de markt gaan hard, je wilt bijblijven en je concurrenten voorblijven.’ Het leveren van nieuwe fietsaccu’s is met de schaarste aan grondstoffen in de markt niet altijd makkelijk, daarom verkoopt KWS Seuren nu ook refurbished accu’s van gerenommeerde merken. ‘Het is ons gelukt onderdelen te repareren. Dat levert ons nu een voordeel op. Verder doen we veel aan hergebruik van onderdelen, dan heb je weinig nieuws nodig.’ De ambities zijn dan ook niet mals: in 2023 moet de groei keer vier.
Verandering
Dat klinkt als een enorme druk op de schouders, maar zo ervaren ze het niet. ‘Verandering is leuk, het motiveert ons. Wel komt alles soms tegelijk. Nu we groter worden komen er ook dingen op ons bordje waar we nooit wat mee hoefden te doen. Zoals personeelszaken, milieuwetgeving. De regelgeving loopt achter op de markt. Dat maakt het weleens lastig, maar het is ook leuk om daarmee bezig te zijn. Al is het soms met vallen en opstaan.’ Om te blijven groeien zijn niet alleen nieuwe medewerkers nodig, zoals ook het grote reclamebord op de gevel vraagt. Op dit moment werken programmeurs in dienst aan een ERP-pakket op maat. Normaal kwam er een opdracht binnen via oudste broer Koen (28), ging Stan aan de slag met de techniek en stuurde Wout de factuur. Maar inmiddels zijn daar behoorlijk wat stappen tussengekomen. ‘Op de manier waarop we nu werken kunnen we niet de stappen maken die we willen. In ons eigen systeem willen we de order goed volgbaar maken. Meer automatiseren. Voor onszelf, maar ook voor onze klanten.’
Kettingreactie
Zo valt er genoeg uit te vogelen. Lithium-ion accu’s kunnen bij brand een kettingreactie veroorzaken en dus staat er buiten het bedrijfspand een brandwerende container waar de accu’s in kleine groepjes gecontroleerd opgeladen worden. Schakelaars zorgen ervoor dat het systeem na werktijd afgesloten wordt. Zelf het werk afsluiten valt niet altijd mee voor de broers. Ze wonen nog thuis en menig zakelijk gesprek gaat aan de keukentafel verder. Wout lacht: ‘Het gaat thuis bijna alleen over het werk. Maar we doen het met plezier.’ Na een hele week tussen de accu’s is de vraag waar de mannen zelf van opladen. Rommelen met de crossmotoren, wat sleutelen maakt de broers nog steeds blij. ‘Oh ja en ik heb als hobby mountainbiken, maar ja dat is ook iets met fietsen’, besluit Wout lachend.
KWS Seuren Metaal en techniek
Nog meer nieuw over KWS Seuren
KWS Seuren Brand: 1 jaar later
Bijna een jaar geleden werd het bedrijf van de broers Koen, Wout en Stan Seuren verwoest door een br...
Innovatieve Verbeteringen voor Fietsaccu Reparatie en Revisie bij KWS Seuren
KWS Seuren, een vooraanstaand fietsaccu reparatie- en revisiebedrijf in Nederland, introduceert een ...
Onderzoek recycling lithium cellen
Ontdek hoe KWS Seuren vooruitstrevend is in reparatie en revisie van fietsaccu's en nu proeven doet ...