Wij leggen u in het kort uit wat de belangrijkste voordelen zijn van het reviseren van uw fietsaccu.
Revisie van uw fietsaccu betekent dat uw huidige versleten accupakket vervangen wordt door een nieuw samengesteld accupakket.
Wij testen uw fietsaccu voordat wij deze gaan reviseren. Dit voorkomt dat wij een goede fietsaccu reviseren. Wanneer blijkt dat uw accu nog in goede staat is overleggen wij dit met u. Het kan voorkomen dat u een software update nodig heeft, de print in de accu stuk is of er ergens in de fiets iets niet goed is waardoor uw accu sneller leegloopt.
U zoekt uw accu in de winkel. We zijn druk bezig om de lijst met accu’s compleet te maken, mocht uw accu er niet tussen staan dan verzoeken we u om contact met ons op te nemen. Zo kijken we samen even of we de juiste accu kunnen vinden.
Er zijn verschillende capaciteiten waar u tussen kunt kiezen. Met een hogere capaciteit is een hogere actieradius mogelijk. De fiets zal niet zwaarder belast worden, maar u kunt simpelweg verder fietsen op een lading. In veel gevallen kunnen we de capaciteit van uw accu verdubbelen, omdat KWS Seuren gebruik maakt van de nieuwste technologie cellen.
Voorbeeld:
Een originele accu heeft vaak een capaciteit van 10 Ah. Daar kon u bijvoorbeeld 40 km mee fietsen. Als u dan kiest voor een revisie naar 20 Ah dan kunt u na revisie 80 km fietsen. Dit komt doordat er twee keer zoveel energie in uw accu zit. Zie ook onze rekentool.
U heeft uw accu gevonden en een keuze gemaakt voor wat betreft de capaciteit die het beste bij uw behoefte past. U kunt de bestelling plaatsen door de gewenste accu in de winkelmand te plaatsen. Daarna gaat u naar de winkelmand om uw bestelling te voltooien. Hier vult u uw gegevens in en kiest u een van de betaalopties.
Wij maken gebruik van de Li-ion technologie ook wel Lithium-Ion, wij gebruiken hiervoor 18650 cellen van hoge kwaliteit. Dit is een veelgebruikte batterij cel die bijvoorbeeld in laptops, powerbanks, mobiele telefoons, maar ook in fietsaccu’s gebruikt worden. Hieronder enkele tips om uw accu een lange levensduur te geven.
Door het inleveren van het aantal mogelijke kilometers per lading, kunt u de levensduur dus aanzienlijk verlengen. De accu zal dus langer meegaan indien de accu tussen bijvoorbeeld 20% en 80% gebruikt wordt. In deze range zal de accu een langere levensduur krijgen. Belangrijk is het wel om uw accu niet volledig te ontladen. Wij raden aan om de accu tussen de 30 en 70 procent te houden wanneer u niet grote afstanden gaat fietsen.
Dit betekent niet dat je de accu aan gooi- en smijtwerk moet onderwerpen, maar dat je hem gewoon moet gebruiken waar voor hij is gemaakt. Soms horen we klanten die zeggen dat ze extra zuinig zijn op hun 18650-accu en hem zo min mogelijk opladen. Dat is verkeerde zuinigheid! Wanneer een accu langer dan vier maanden stil ligt zal deze gaan zelfontladen. Dit betekent dat hij uit zichzelf lading verliest. Niet in de zin van lekken, maar de lading zal afnemen. Hou hem dus gewoon in beweging door hem te gebruiken en laden. Wij zien vaak dat een accu die in een korte tijd veel kilometers gemaakt heeft weinig slijtage vertoont.
Wij geven standaard 2 jaar garantie op onze nieuwe producten. Ook geven wij standaard 2 jaar garantie op alle onderdelen die zijn vervangen tijdens de revisiewerkzaamheden. Bij verschillende accu's vervangen wij buiten het cellenpakket ook meerdere componenten zoals bijvoorbeeld de printplaat. Deze worden dus ook meegenomen in de garantie termijn.
Indien een product binnen de garantietermijn valt en deze wordt hersteld of vervangen, gaat de garantietermijn niet opnieuw in.
Wij garanderen dat de nominale capaciteit overeenkomt met de bestelde capaciteit. Wij geven geen garantie op het aantal kilometers dat behaald kan worden. Dit doordat de actieradius sterk afhankelijk is van heel veel verschillende factoren.
Als u zo vriendelijk zou willen zijn om de volgende zaken bij de accu toe te voegen, dan kunnen wij hier direct naar kijken zodra bestelling bij ons is aangekomen.
Gemiddeld gaat een nieuwe fietsaccu na aankoop 5 tot 8 jaar mee. Dit is heel erg afhankelijk van het gebruik.
Komt uw accu in aanmerking voor een fietsaccu reparatie? In sommige gevallen werkt de fietsaccu niet meer door een defect in de connectoren en/of de elektronica/BMS. Vaak kunnen we een defect aan de fietsaccu dan toch repareren en is het niet meteen noodzakelijk de accu te reviseren of te vervangen.
Reparatie onderdelen, zoals de laadpoort of laadconnector.
Vervangen aan/uit schakelaar.
Vervanging losse componenten.
Vervanging printplaat indien het pakket voldoende capaciteit heeft.
Levensduur accu elektrische fiets? Dat is een veelgehoorde vraag. Een fietsaccu gaat achteruit door het toenemende aantal herladingen. Gemiddeld 500 tot 600 cycli. Daarnaast slijt de lithium fietsaccu ook door leeftijd. Fietsaccu's met Lithium ion technologie gaan 5 tot 10 jaar mee. Daarna zijn fietsaccu's doorgaans versleten en toe aan vervanging of revisie.
Na revisie adviseren wij u uw accu volledig te laden. Zo kunt u de eerste keer fietsen optimaal gebruik maken van uw accu. Daarnaast begint u daardoor meteen met het resetten van de elektronica.
De nieuwste technologie accucellen hebben geen geheugen meer, deze hoeven dus niet meer constant aan de lader of helemaal leeg gefietst te worden. U kunt de accu gerust tussentijds opladen voordat u weer een lange fietstocht wil gaan maken. Het is niet schadelijk om uw accu in meerdere etappes (zonder tussentijds op te laden) leeg te fietsen.
Indien de accu vol is kan de lader uit de accu gehaald worden. Dit voorkomt dat de accu wordt overladen.
BionX is een aandrijfsysteem dat veelvuldig gebruikt werd door Trek. BionX verzorgde een aantal jaar het systeem voor de elektrische aandrijving. Dit systeem bestaat uit de motor met ingebouwde regelaar, display, sensoren en de accu. Fietsenspeciaalzaken hebben de mogelijkheid het systeem van BionX uit te lezen en programmeren.
Het systeem is zeer geavanceerd. De motor is opvallend stil en de ondersteuning verloopt zeer soepel door de krachtsensor. Daardoor is het een erg fijn systeem en kunnen vele merken dit nog steeds niet evenaren.
Sinds mei 2019 kunnen wij als enige in Nederland de capaciteit programmeren van de BionX systemen. Dit houdt in dat het display overeenkomt na revisie. Wij hebben zelf het BionX Programma in bezit waardoor wij alles kunnen aanpassen op het gebied van software. Bijvoorbeeld mate van ondersteuning, uitlezen van accu, motor en display. Maar ook bijvoorbeeld de maximale snelheid kunnen aanpassen.
De snelheid van het BionX systeem is aan te passen door middel van het programmeren van de software. Bij het aanpassen van de snelheid is het nodig de fiets, accu en display op locatie te hebben. De maximale snelheid kan begrensd worden maar ook verhoogd. Houd er rekening mee dat een verhoging van de snelheid verschillende nadelen heeft. De standaard fiets is hier niet voor gemaakt en het is verboden om zonder kenteken meer dan 25km/h te ondersteunen.
Wilt u uw accu resetten? Werkt uw fietsaccu niet meer naar behoren? Is uw accu stuk? Er zijn verschillende manieren om te proberen of u uw accu nog aan de praat krijgt. Fiets de accu leeg totdat deze geen ondersteuning meer geeft, en leg de accu aan de lader. Ook kunt u proberen de accu uit te nemen en op kamertemperatuur te laten komen. Door de kou kan het zijn dat de accu niet op laad. Zodra de accu op kamertemperatuur is gekomen legt u de batterij aan de lader.
Heeft u bovenstaande stappen geprobeerd en lukt het nog niet? In deze gevallen kunt u nog proberen om uw accu te resetten door middel van de reset knop op sommige fietsaccu’s. Hieronder leggen wij uit hoe de reset knop werkt bij verschillende accu’s.
Heeft u uw fietsaccu gereset maar is dit helaas zonder resultaat? Dan is vrijwel zeker de accu kapot of versleten. Dit is mogelijk door verschillende oorzaken. De leeftijd van de batterij, het aantal herladingen of een fout in de accu zelf. Wilt u uw accu weer als nieuw gebruiken? Of er juist meer uithalen dan u ooit heeft gedaan? Laat uw batterij reviseren of nakijken door ons. Bij KWS Seuren zijn wij gespecialiseerd in het oplossen van deze problemen. Revisie van uw e-bike batterij is vele malen goedkoper en er is de mogelijkheid de capaciteit te verhogen. Wij hebben ons gespecialiseerd in de fietsaccu. Benieuwd of uw accu voor revisie in aanmerking komt? Bekijk onze fietsaccuwinkel voor een overzicht van alle fietsaccu’s die wij tot nu toe al gereviseerd hebben.
De Gazelle Innergy kan eenvoudig zelf gereset worden, uw Gazelle accu resetten doet u door middel van de knop achterop de fietsaccu. De gazelle innergy accu reset knop is verwerkt achterin de lamp. Deze reset-knop kunt u gebruiken Indien de accu niet meer opstart. Zo kunt u de knop een aantal seconden inhouden. In veel gevallen gaat het display vanzelf weer aan en is het resetten van de accu gelukt. U kunt de accu nu weer opladen tot deze weer volgeladen is.