Tabel actieradius
Als je bij een revisie meer Ah’s neemt dan er eerst in je accu zat zul je verschil merken zoals in onderstaande tabel kunt zien:
Ondersteuning | Gem. snelheid | Accu | Stroomafname | Fietsuren | Actieradius |
---|---|---|---|---|---|
1 | 25 km/h | 10Ah | 2A | 10Ah / 2A = 5 uur | 5 x 25km/h = 125km |
1 | 25 km/h | 20Ah | 2A | 20Ah / 2A = 10 uur | 10 x 25km/h = 250km |
2 | 25 km/h | 10Ah | 5A | 10Ah / 5A = 2 uur | 2 x 25km/h = 50km |
2 | 25 km/h | 20Ah | 5A | 20Ah / 5A = 4 uur | 4 x 25km/h = 100km |
3 | 25 km/h | 10Ah | 2A | 10Ah / 10A = 1 uur | 1 x 25km/h = 25km |
3 | 25 km/h | 20Ah | 2A | 20Ah / 10A = 2 uur | 2 x 25km/h = 50km |
In het voorbeeld is het verschil te zien tussen een 10Ah en een 20Ah accu.
Fabel
De motor van een fiets wordt niet zwaarder belast met een grotere accu. Een grotere capaciteit kan veel langere ondersteuning bieden. Het is absoluut een fabeltje dat de motor van een E-bike stuk zou gaan of harder zou verslijten door een grotere accu(capaciteit). Om het begrijpelijker te maken zou je aan een auto kunnen denken waar je een grotere benzinetank onder hebt gebouwd, je kunt, tenminste als je hem hebt volgetankt, veel verder komen met één tankvulling.
Conclusie:
Het aantal Ah van een accu geeft aan hoeveel energie/capaciteit er in een accu opgeslagen is als hij vol is en bepaalt hoe ver je kan fietsen afhankelijk van de omstandigheden. Bij gelijkblijvende omstandigheden kun je met een zwaardere accu evenredig veel verder fietsen, stijgt de capaciteit met 10%, kun je ook 10% verder fietsen.
Spanning spannend?
Nu we de capaciteit van de accu hebben verklaard, is het een goed idee om wat over de spanning van een accu te zeggen. Spanning wordt gemeten in Volt afgekort V.
De spanning van een E-bike accu varieert van fiets tot fiets. Daar waar de een genoegen neemt met 24 Volt, doet een ander het graag met 36V of zelfs 48V. Een belangrijk gegeven want de opgegeven accuspanning moet altijd gelijk zijn aan de boordspanning van de fiets, en lader. Zit er verschil tussen de boordspanning van de E-bike en accu, of tussen de lader en de accu dan kan er onherstelbare schade ontstaan. Nu horen we je bijna denken: “Als ik de spanning van mijn bijna volle accu meet is hij 28V terwijl het een 24V accu is.”.
Klopt! De accuspanning die wordt opgegeven door de fabrikant is een nominale spanning, dat wil zeggen het gemiddelde tussen de maximale en de minimale spanning. Vergelijk een E-bike accu eens met een luchtballon, je blaast hem op en je merkt dat je steeds harder moet blazen, de spanning neemt toe. Als je de ballon langzaam laat leeglopen, neemt de spanning af. Je merkt ook op, dat naar mate de ballon leger raakt, dat er minder lucht uitkomt dan wanneer de spanning veel hoger is. Deze vaststelling is er ook een die je naar je accu kunt projecteren.
Met deze wetenschap kun je een paar typische dingen van accu’s verklaren.
1. Naar mate een accu verder leeg raakt kan je het gevoel hebben dat er wat minder “Oempf” in de ondersteuning zit, en dat is nu te verklaren. Er is immers minder druk ofwel spanning.
2. Om een accu op te laden heb je wat meer spanning nodig om de energie er in te “duwen”, hoe voller de ballon des te harder moet je blazen, maar let op als je te hard blaast klapt de ballon. Een accu dus altijd met een passende lader laden.
3. Als je een opgeblazen ballon dichtknoopt zal je naar verloop van tijd bemerken dat de ballon kleiner wordt, hoe ouder de ballon des te sneller hij lucht verliest. Een oude E-bike accu heeft er meer moeite mee om opgeslagen energie vast te houden dan een nieuwe.
4. Als je de ballon nog steeds dichtgeknoopt hebt en je legt hem in de diepvries zul je ook merken dat de ballon kleiner wordt al naar gelang de temperatuur daalt. Warmt de ballon weer op, keert hij terug naar de beginstand van voor je hem afkoelde. Ook dit gegeven kun je doortrekken naar de E-bike accu. In de winterkou kan een E-bikeaccu tot wel 10% minder vermogen geven dan bij 20 graden.
5. Als je de ijskoude ballon uit de diepvries haalt zie je dat er zich meteen condens vormt op de ballon. Hetzelfde gebeurt met een accu die uit de kou in de warmte komt, of in de kou wordt opgeladen. We weten het allemaal: vocht en stroom is nooit een goede
combinatie. Vocht in een E-bikeaccu kan behoorlijk wat ellende veroorzaken, cellen, elektrische verbindingen en de elektronica kunnen onherstelbaar beschadigd raken.
6. Een ballon die warm en soepel is, is makkelijker op te blazen en gaat minder snel stuk dan een ijskoude broze ballon. Een E-bike accu wordt het liefst bij 20 graden geladen.
7. Een volle ballon die in de gloeiendhete zon ligt kan klappen, een accu die echt heet is van de zon kan ook beschadigd raken.
Genoeg over gebakken lucht, terug naar de inhoud, ofwel Wh.
Wat is Watt/uur? De afkorting Wh staat voor Watt per uur, ofwel hoeveelheid arbeid per uur. Het aantal Wh van een accu bereken je heel simpel door de (nominale) spanning met de stroom/uur te vermenigvuldigen. Uitgaande van het voorbeeld 24V en 10Ah: 24 X 10 = 240 Wh. Vergelijk je accu met een badkuip, er kan een hoeveelheid water in en daar moet je het mee doen.
Een beetje wijzer? Of toch nog vragen over welke keuze je het beste kan maken bij je accurevisie? Onze klantenservice helpt je graag verder in het maken van jouw persoonlijke keuze.
Heb je vragen?
Neem gerust contact met ons op voor een passend advies.
Contact

Bel de klantenservice
+31 (0)485 782 565
Mail ons
info@kwsseuren.nl
Vind antwoord op jouw vraag in ons helpcentrum
Wij hebben veel vragen al beantwoord voor je.
Naar het helpcentrumReparatie en revisie Fietsaccu's

Fietsaccuwinkel
Op zoek naar een reparatie, revisie of nieuwe accu voor uw elektrische fiets? Ontdek ons assortiment accu's, geschikt voor diverse merken e-bikes. Bij ons vindt u een ruime selectie accu's die perfect passen bij uw elektrische fiets.

Acculader winkel
Op zoek naar een nieuwe oplader voor uw elektrische fiets? Ontdek ons assortiment acculaders, geschikt voor diverse merken e-bikes. Bij ons vindt u een ruime selectie opladers die perfect passen bij uw elektrische fiets.

Opladen fietsaccu
Vragen over het opladen van uw e-bike accu? Wij hebben een aantal tips over het laden van uw accu onder elkaar gezet.