Wat waren de belangrijkste doelen bij het ontwikkelen van de nieuwe webshop voor KWS Seuren?
In het voortraject zijn we gaan zoeken naar de pijnpunten die in de toenmalige webshop speelden. Dat waren niet alleen de pijnpunten voor klanten, maar ook die voor de interne zaken. We zijn een aantal keer met Koen en Wout gaan zitten om uit te vinden wat er verbeterd moest worden. Daar kwamen de grootste problemen naar voren:
- Het bestelproces is niet eenvoudig genoeg.
- De oude webshop werkt niet goed samen met het interne systeem van KWS Seuren.
- De webshop laadt te langzaam.
- Producten kunnen niet makkelijk gevonden worden.
Uiteindelijk is er een lijst met problemen gemaakt. Voor ieder probleem is een oplossing of verbetering bedacht en deze zijn tijdens de ontwerpfase verder uitgewerkt.
Kun je iets vertellen over de uitdagingen die je tegenkwam tijdens het ontwikkelproces en hoe je deze hebt aangepakt?
De grootste uitdaging was het verbeteren van het bestelproces. De klantengroep van KWS Seuren is erg breed; van jonge ouders tot senioren, van particulieren tot bedrijven. Het bestelproces inrichten voor al die doelgroepen is lastig; fietsenzaken hebben meer vakkennis en bestellen voor meerdere klanten tegelijk, terwijl senioren al moeite kunnen hebben met het vinden van de juiste accu.
We zijn dus op zoek gegaan naar de makkelijkste manier om jouw accu te vinden en de simpelste manier om grote bestellingen overzichtelijk te houden. Daarvoor hebben we dus de belangrijkste eisen opgesteld:
- Een snelle en universele zoekfunctie, zodat accu's makkelijk gevonden kunnen worden.
- Een referentie per accu, zodat het duidelijk is van wie de accu of bestelling is.
- Zakelijke klanten kunnen achteraf of via automatisch incasso betalen.
- De optie om een order te plaatsen, ook als de klant niet weet welke accu ze hebben.
Met deze eisen zijn we het bestelproces gaan ontwerpen, waarin we in zo min mogelijk stappen tot een bestelling willen komen.
Welke nieuwe functies heb je geïntroduceerd in de webshop, en hoe dragen deze bij aan de klantbeleving?
In de eerste instantie hebben we alle functionaliteiten van de oude webshop overgenomen. Na de lancering van de webshop zijn we weer met Koen en Wout gaan zoeken naar nieuwe verbeteringen. Sinds de lancering in 2022 hebben we gewerkt aan nieuwe functionaliteten;
- Garantie stickers scannen: Hiermee kan je vanuit huis kijken of er nog garantie zit op je accu.
- Snel bestellen voor verzekeraars: Het is voor zakelijk klanten mogelijk om in een minuut een nieuwe accu aan te melden als deze verzekerd is.
- Facturen downloaden: Deze zijn sinds een paar weken beschikbaar op de account pagina.
- Uitgebreide orderstatus: De interne software van KWS Seuren laat onze webshop weten waar een accu is in het herstelproces, deze is inzichtelijk op de klantpagina
- Snelheidsverbeteringen: we hebben de webshop nóg sneller gemaak, zodat klanten niet hoeven te wachten op de volgende pagina.
We zijn op de achtergrond bezig met meer verbeteringen en nieuwe functionaliteiten, maar ik denk dat ik daar nog niets over mag vertellen.
KWS Seuren heeft een breed assortiment aan producten. Hoe heb je ervoor gezorgd dat de navigatie eenvoudig en overzichtelijk blijft?
Dit hebben we gerealiseerd met de zoekfunctie. Het kan zo simpel zijn als een productnummer of merknaam die op de accu staat in te vullen. We zoeken dan in minder dan een halve seconde naar alle producten die hierin overeen komen en tonen deze direct in de resultaten. Hierdoor is het ontzettend makkelijk om juiste accu te vinden aan de hand van de productinformatie en een foto van de accu.
Voor klanten die liever rustig rondkijken is het mogelijk om een merk aan te klikken in de product overzichten. Vanaf daar kunnen zij rustig kijken naar de afbeeldingen van de accu's, om de juiste accu te vinden.
Wat is je persoonlijke favoriete aspect van de nieuwe webshop en waarom?
Ik heb eigenlijk met ontzettend veel plezier gewerkt alle onderdelen van de website. Dat komt mede doordat Koen en Wout als echte ondernemers graag vooruit willen en streven naar simpliciteit en snelheid. Dat betekend dat ook zij zien dat het bestellen van een accu revisie of reparatie niet moeilijk hoeft te zijn.
Als ik moet kiezen, dan is mijn favoriete aspect toch het bestelproces voor verzekeraars. We hebben het normale proces al zo simpel mogelijk gemaakt, maar het feit dat dit nóg makkelijker kon heeft me toch verbaasd. Nu moet ik zeggen dat daar ook het nodige puzzelwerk bij kwam kijken. Dat is overigens ontzettend leuk; problemen oplossen en uitwerken. Zeker als je klanten daar over hoort nadat een nieuwe functionaliteit gepubliceerd is; dat brengt toch echt een lach op je gezicht.
Hoe zie je de toekomstige ontwikkeling van de webshop? Zijn er al plannen voor nieuwe features of updates?
We blijven wekelijks samenwerken met KWS Seuren om de webshop te verbeteren en nieuwe functionaliteiten uit te brengen. We doen er eigenlijk alles aan om het nog makkelijker te maken voor klanten om een accu revisie of reparatie te bestellen. We zien ook dat onze verbeteringen impact hebben op de werkzaamheden van het personeel. De klantenservice krijgt minder vragen dan voorheen en een aantal stappen in het proces kosten aanzienlijk minder tijd.
We merken ook aan Koen en Wout dat zij constant bezig zijn met nieuwe ideeën, die wij dan weer verder uit kunnen denken en uiteindelijk gaan bouwen.
Wil je meer weten over Helder?
Helder is gespecialiseerd in procesoptimalisatie, websites en webshops. Niet alleen voor grote bedrijven, maar ook voor startende ondernemers. De software van Helder helpt om bedrijven sneller te laten groeien en het beheer van een website ontzettend makkelijk te maken. Op het eind van de dag willen ondernemers bezig zijn met daar waar zij goed in zijn, en niet met hun website. Het team van Helder begrijpt dat ontzettend goed en helpt ondernemers daar dus graag mee. Neem een kijkje op de website van Helder om meer te ontdekken.
Bekijk ook dit nieuws van KWS Seuren
Status updates in je eigen account
KWS Seuren biedt nu de mogelijkheid om de status van uw batterijrevisie of reparatie online te volge...
Uitleg B2B Webshop
Ontdek stap voor stap hoe u optimaal gebruik kunt maken van onze B2B-webshop. Leer hoe u inlogt, bes...
Onderzoek recycling lithium cellen
Ontdek hoe KWS Seuren vooruitstrevend is in reparatie en revisie van fietsaccu's en nu proeven doet ...