Van passie tot bedrijf
Dit pionieren, de passie voor techniek, hun enthousiasme en ondernemersbloed hebben in korte tijd geleid tot een volwaardig bedrijf in reparatie en revisie van accu’s. Sinds het aannemen van de eerste werknemer in 2019 (!) inmiddels uitgegroeid tot 20 mensen in vaste dienst en zo’n 10 oproepkrachten.
Het concept van KWS Seuren past perfect in deze tijd van hergebruik en duurzaamheid. Hier wordt op innovatieve wijze gedacht over- en uitvoering gegeven aan het repareren en reviseren van bijna alle accu’s, ook bijvoorbeeld van accuboormachines. Maar de onderneming richt zich voornamelijk op accu's van elektrische fietsen. We gingen op bezoek bij dit jong, dynamisch, sterk groeiend maar bovenal veelbelovend bedrijf. Een bedrijf dat barst van de energie en niet alleen vanwege de accu’s!
Snelle groei
Wout bijt het spits af: “We zijn in 2017 gestart vanuit een zolderkamer en zijn terechtgekomen in ons huidige gebouw van ruim 1100 M2. Hier beschikken we over de werkplekken met alle benodigde meet- en regelapparatuur waar onze specialisten op het gebied van accu’s deze werkzaamheden perfect kunnen uitvoeren. In het begin moesten we het van ‘mond tot mondreclame’ hebben in de regio maar dat veranderde snel. We hebben de stap gezet om dit voor zowel fietsspeciaalzaken als particulieren markt te bedienen.”
“De groei is zo snel gegaan dat we amper tijd hebben gehad om de ruimte mooi in te richten. Het aanbod heeft ertoe geleid dat we snel hebben moeten schakelen en improviseren om de ruimte zo functioneel en efficiënt mogelijk te benutten zodat we de orders goed kunnen verwerken. Belangrijk hierbij was dat we zodanig het overzicht moesten zien te houden dat we de kwaliteit konden blijven garanderen met een snelle doorlooptijd. Voor het komende jaar staat een fikse maar noodzakelijke uitbreiding van onze werkruimte op de rol. Momenteel zijn we dan ook tussen alle werkzaamheden door de verhuizing en inrichting aan het voorbereiden. Dat moeten we zodanig plannen en uitvoeren dat de hinder voor onze klanten tot een minimum wordt beperkt.”
Succesformule
Uiteraard heeft de snelle groei een oorzaak. Koen: “Tja, we hebben succes met een bijzondere aanpak bij het repareren of reviseren van ‘accupacks’. Elk ‘pack’ dat binnenkomt wordt allereerst geregistreerd waarbij ook alle bijzonderheden zoals beschadigingen worden genoteerd. Meteen daarna kijken we eerst wat het probleem is. Of het bijvoorbeeld het elektronisch gedeelte is, het Battery Management System (BMS) of dat het de cellen zelf zijn. Als we dat weten kunnen we de klant informeren en een afgewogen advies geven. De klant beslist uiteindelijk en daarna starten we pas met de reparatie en/of revisieprocedure. We vervangen in principe alleen wat nodig is tenzij we zien dat een ander onderdeel ook bijna aan vervanging toe is. We gaan dus niet onnodig onderdelen vervangen. Dat past in onze duurzaamheids-filosofie. Als het ‘accupack’ klaar is volgt een uitgebreide eindtest. Deze test omvat naast een korte vermogenstest en capaciteitstest ook een triltest en een visuele eindcontrole. Reparaties die de deur uitgaan hebben een kwaliteitscontrole doorstaan en zijn gegarandeerd weer 100% in orde. Dat deze aanpak werkt blijkt uit de inmiddels uitgebreide vaste klantenkring, niet alleen vanuit alle hoeken in Nederland maar ook in België en Duitsland.
”Wout vult aan: ”Wat we hier ook doen is dat we altijd gaan voor een oplossing. Dat kost weliswaar wel eens wat tijd maar zo leren we ook voor een volgende keer zodat onze database en ‘know-how’ op peil blijft. Het komt ook wel eens voor dat we ook na gedegen onderzoek toch niet kunnen repareren. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren bij een elektronische beveiliging. Uitgangspunt blijft ook hier dat we blijven leren en denken in oplossingen.” Koen: “Bij elke reparatie en revisie geven we standaard twee jaar garantie. In de praktijk komt het trouwens zelden voor dat er garantie klachten binnenkomen. Toch ook een bevestiging van de kwaliteit die we leveren.”
Voorlichting
Hoewel de e-bikes al geruime tijd op de markt zijn, is de techniek die erachter zit vaak nog wat onbegrepen. Mensen hebben terecht hoge verwachtingen van hun e-bike en de daaraan gekoppelde accu. Je zou zeggen dat het allemaal hetzelfde werkt als bij een elektrische auto maar dat is natuurlijk niet helemaal zo. Bij een fiets merk je het zelf als de accu eerder leeg raakt, bij een auto niet. Het stroomverbruik bij een e-bike is naast het verschil in gebruik (heuvels, wind en frequentie) ook afhankelijk van de mate waarin je mee trapt. Anders gezegd, hoe harder je meefietst, hoe minder dat de motor moet werken en hoe minder energie wordt verbruikt. Ook niet onbelangrijk is dat er vaak een ruime tijd zit tussen de leeftijd waarop je de fiets kocht en het moment dat de accu aan revisie of vervanging toe is. Niemand geeft dat graag toe maar bij het ouder worden neemt de kracht ook geleidelijk aan af.
“Tja, dat is een bekend fenomeen” aldus Wout. “Alhoewel we altijd betere accucellen plaatsen en de accu dus weer optimaal functioneert met meer capaciteit, komt het soms voor dat mensen te hoge verwachtingen hebben. We vinden het dan belangrijk om uit te leggen waarom nieuwe en betere accu’s toch sneller leeg kunnen raken. Dat heeft sterk te maken met het gebruik en onderhoud van de e-bike. Een belangrijk aspect hierbij is dat als accu’s na vijf jaar vervangen moeten worden, de gebruiker ook vijf jaar ouder is geworden. Dat proces vertaalt zich natuurlijk naar een verminderde pedaaldruk met een zwaardere ondersteuning van het systeem, dus eigenlijk is dat allemaal heel logisch.”
Accreditatie en erkenning
Hoewel net begonnen is het succes en de werkwijze van KWS is niet onopgemerkt gebleven bij grote leveranciers van accu’s en fietsfabrikanten. Zo is KWS door Samsung, een van de grootste mondiale spelers op de accumarkt, geaccrediteerd als samenwerkend partner. Daarmee is KWS verzekerd van de hoogst mogelijke kwaliteit in accucellen. Daarnaast heeft Panasonic de door KWS gevolgde werkwijze goedgekeurd en gecertificeerd als enige in Nederland. Zowel Samsung als Panasonic bewijzen hiermee hun vertrouwen in KWS opdat hun producten op correcte wijze worden gebruikt waardoor het kwaliteitsniveau is gegarandeerd.
Wout: “Rechtstreeks bestellen betekent ook dat we altijd te maken hebben met ‘verse’ accu’s die nooit ouder zijn dan twee maanden. Klanten krijgen dan ook absoluut de beste kwaliteit accucellen met de nieuwste technologie in hun ‘accupack’. Overige leveranciers kunnen niet rechtstreeks inkopen bij Samsung maar alleen via de tussenhandel. Belangrijke bijkomstigheid is dat met deze samenwerking ook de uitwisseling van technische kennis, informatie en noviteiten met Samsung en Panasonic is gegarandeerd.”
“Ook fabrikanten kloppen regelmatig bij ons aan voor advies of om iets uit te proberen bij een nieuwe productontwikkeling of productie van nieuwe accu’s op maat. Dit kunnen zowel fietsaccu’s, scootmobiel accu’s of accu’s voor andere apparatuur zijn. Zo heeft onlangs het innovatieve fietsenmerk Mokumono ons gevraagd om mee te denken bij de ontwikkeling van ‘accupacks’ voor hun fietsen. We vinden het steeds een uitdaging om naast onze normale werkzaamheden aan dit soort opdrachten te werken. Dat innovatieve, soms baanbrekend vernieuwen is mooi om te doen en levert veel kennis op. Wij zoeken graag uit hoe iets gemaakt kan worden.”
Research
Dat onderzoek serieus wordt genomen wordt goed duidelijk als je door het gebouw loopt. Zo is er een ruimte met e-bikes waar accu’s die gereviseerd of gerepareerd zijn kunnen worden getest in de praktijk. Hierbij wordt de accu in een fiets geplaatst om vast te stellen of de elektronica nog naar behoren (samen)werkt. In een andere speciale ruimte waar ook wordt gewerkt aan ‘accupacks’ voor scooters etc. staat een heuse crossmotor. Koen legt uit: “We maken ook accu’s op maat voor speciale fietsen en zijn momenteel ook volop bezig met elektrische voertuigen zoals scooters en scootmobielen. Dat gaat vaak over zwaardere accu’s met een heel ander soort belasting. Daarom onderzoeken we ook de belasting en slijtage van accu’s bij dit soort voertuigen. Hier zijn we bijvoorbeeld aan het experimenteren met een crossmotor voorzien van een watergekoelde elektromotor. Kortom, het pionieren en zoeken naar bruikbare technische verbeteringen zit ons in het bloed.”
Toekomst
“De ontwikkelingen in deze branche gaan snel en verder” aldus Koen. “We houden de ontwikkelingen zoals nieuwe technieken goed in de gaten en spelen daar waar dat interessant is, snel op in. Sterker nog, we blijven zelf ook actief zoeken naar verbeteringen en efficiency. Wout vult aan: “Voor de toekomst denk ik dat de tendens eerder neigt naar een capaciteitstoename van accu’s dan naar een verdere verkleining van de ‘accupacks’. Uiteraard met de nodige variaties.”
Hoewel corona ook invloed heeft gehad is het volgens Koen moeilijk om de invloed hiervan op het bedrijf in te schatten. “We waren net op weg toen corona kwam. We zitten in de groei en kunnen dat nog niet goed vergelijken met de situatie zonder corona. De tijd zal dat moeten leren, maar we hebben er alle vertrouwen in dat de markt volop aantrekt.” Ook Wout ziet de toekomst zonnig in: “De toename van e-bikes is sowieso enorm en dat betekent dat we in de toekomst een evenredig aanbod voor revisie en reparatie zullen krijgen. We zullen daarom ook de nodige investeringen moeten doen, dat is zeker. Een investering in een groter gebouw met een efficiënte lay-out is gezien onze huidige expansie een absolute must, anders kun je niet eens verder. Voor het overige zullen we steeds goed afwegen of de kosten opwegen tegen de opbrengsten, het moet tenslotte wel rendabel blijven. We zullen dat van geval tot geval moeten bekijken en inschatten of het past in onze langere termijnvisie.”
Koen brengt naar voren dat hij blij is met stagiairs. “We zijn sinds 2018 gecertificeerd als officieel erkend werkleerbedrijf. Zo kunnen we stageplekken aanbieden waar we ook zelf profijt van hebben. Vooral waar het gaat om automatisering van repeterende handelingen. Dat kan niet alleen heel nuttig zijn maar ook kosten besparen. Een mooi voorbeeld hiervan is een nikkel-knipmachine die is ontstaan uit een stage-opdracht. Dat is toch prachtig!”
Positionering
Ondanks dat ze nog niet lang bestaan bevindt KWS Seuren zich toch al in de top van dit segment. Dat is niet komen aanwaaien maar een gevolg van veel kennis opdoen, slim ondernemen en keihard werken. Koen: “Het repareren en reviseren van ‘accupacks’ is niet alleen stukken goedkoper maar ook nog eens beter dan nieuw en zelfs met de mogelijkheid om de capaciteit te verhogen.” Wout besluit: “we gaan graag uitdagingen aan, staan klaar voor onze klanten en zijn in staat om vragen deskundig te beantwoorden. We bieden topkwaliteit en topservice, de recensies spreken voor zich!”
Bron: Bikes Business