Hoe lang gaat een accu mee?

Wanneer u overweegt een elektrische fiets aan te schaffen of als u al de trotse bezitter bent van een e-bike, is een van de meest gestelde vragen: "Hoe lang gaat de accu eigenlijk mee?" Deze vraag is van cruciaal belang, aangezien de accu het hart van de elektrische fiets vormt en een grote invloed heeft op zowel de prestaties als het gebruiksgemak van de fiets. De levensduur van een fietsaccu wordt beïnvloed door verschillende factoren, variërend van het type accu en de wijze van gebruik, tot het onderhoud en de opslagcondities.  

Hoe lang gaat een fietsaccu mee?

De levensduur van een fietsaccu, in termen van jaren, is een belangrijke overweging voor iedereen die overweegt een elektrische fiets aan te schaffen of die al een e-bike bezit. Gemiddeld genomen gaat een fietsaccu ongeveer vijf jaar mee, maar dit kan variëren afhankelijk van het gebruik en onderhoud. De levensduur van een accu wordt niet alleen gemeten in tijd, maar ook in laadcycli, wat betekent hoe vaak de accu volledig is opgeladen en weer ontladen. 

Voor de meeste moderne Lithium-Ion accu's ligt dit aantal tussen de 500 en 1000 volledige laadcycli. Het is belangrijk om te benadrukken dat 'volledige laadcycli' niet per se betekent dat de accu elke keer volledig leeg moet zijn voordat deze wordt opgeladen. Integendeel, het is vaak beter voor de levensduur van de accu om deze niet volledig te ontladen. Regelmatig opladen, zelfs als de accu slechts gedeeltelijk leeg is, kan de levensduur verlengen. Factoren zoals blootstelling aan extreme temperaturen en onjuiste opslag kunnen de levensduur van een accu aanzienlijk verkorten. Daarom is het essentieel om de accu op een droge, koele plaats te bewaren en deze te beschermen tegen zowel extreme kou als hitte. Een goed onderhouden accu kan de levensduur van uw elektrische fiets aanzienlijk verlengen en zorgen voor vele jaren van rijplezier.

Hoeveel km gaat een accu van een elektrische fiets mee

De actieradius van een elektrische fiets, ofwel hoeveel kilometer een accu meegaat voordat deze opnieuw opgeladen moet worden, is een cruciaal aspect voor iedere e-bike gebruiker. Deze afstand is echter niet eenduidig en varieert sterk, afhankelijk van verschillende factoren. 

Gemiddeld ligt de actieradius van een standaard Lithium-Ion accu tussen de 30 en 60 kilometer. Dit is echter sterk afhankelijk van de capaciteit van de accu, het type en model van de fiets, de rijomstandigheden, het gewicht van de rijder, en zelfs het weer. Zo zal een accu sneller leeg raken bij intensief gebruik, zoals bij het beklimmen van heuvels of rijden tegen sterke wind in. Daarnaast speelt de rijmodus een belangrijke rol; het gebruik van een hogere ondersteuningsstand zal de accu sneller uitputten. 

Om teleurstellingen te voorkomen, wordt aangeraden een e-bike te kiezen met een iets grotere actieradius dan strikt noodzakelijk. Zo blijft u flexibel, zelfs als de accucapaciteit na verloop van tijd enigszins afneemt. Dit is vooral belangrijk omdat alle accu's na verloop van tijd aan capaciteit inleveren, een proces dat versneld wordt door factoren zoals frequent opladen, diepteontladingen, en blootstelling aan extreme temperaturen. Daarom is het handhaven van een goede laadcyclus en het correct opslaan van de accu essentieel om de maximale actieradius te behouden gedurende de gehele levensduur van de accu.

Voorbeeld

Stel je voor, een elektrische fietser gebruikt zijn e-bike om elke werkdag naar het werk te fietsen. Deze dagelijkse rit bedraagt 20 km. Deze routine volhoudend, vijf dagen per week, wordt al snel een vast onderdeel van zijn levensstijl.

Laten we deze activiteit eens kwantificeren over een periode van vijf jaar. In één week legt de fietser 100 km af (20 km per dag maal 5 werkdagen). Dit lijkt misschien niet veel op dagelijkse basis, maar over een jaar gezien, telt het aanzienlijk op. Als we uitgaan van ongeveer 48 werkweken per jaar, rekening houdend met vakanties en feestdagen, dan fietst deze persoon in een jaar 4.800 km (100 km per week maal 48 weken).

Over de spanne van vijf jaar wordt deze afstand nog indrukwekkender. In vijf jaar tijd zou deze toegewijde fietser maar liefst 24.000 km hebben afgelegd (4.800 km per jaar maal 5 jaar). Dit is vergelijkbaar met bijna de afstand rond de evenaar van de aarde! Het illustreert niet alleen de toewijding van de fietser, maar ook de duurzaamheid en betrouwbaarheid die nodig zijn van de elektrische fiets, en vooral de accu, om zo'n aanzienlijke afstand te kunnen afleggen.

Levensduur van een Elektrische Fiets

De levensduur van een elektrische fiets is een overweging voor zowel huidige als potentiële e-bike eigenaren. Gemiddeld gaat een goed onderhouden elektrische fiets tussen de 8 en 12 jaar mee. Deze levensduur is echter afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de kwaliteit van de fiets, hoe intensief de fiets wordt gebruikt, en het onderhoud dat eraan wordt besteed. Het frame en de meeste mechanische onderdelen zoals de versnellingen en remmen kunnen, indien goed onderhouden, gemakkelijk een decennium of langer meegaan. Het meest kritieke en vaak vervangen onderdeel van een elektrische fiets is de accu, waarvan de levensduur gewoonlijk rond de 5 jaar ligt. De motor van een elektrische fiets is over het algemeen duurzaam en kan, mits correct behandeld en onderhouden, zelfs langer dan de accu meegaan.

De levensduur van een elektrische fiets kan aanzienlijk worden verlengd door regelmatig onderhoud en zorgvuldig gebruik. Dit omvat het regelmatig schoonmaken van de fiets, het controleren en smeren van bewegende delen, en het vermijden van extreme weersomstandigheden. Bovendien is het aan te raden om jaarlijkse servicebeurten te laten uitvoeren door een gespecialiseerde e-bike monteur. Zij kunnen eventuele problemen vroegtijdig identificeren en repareren, wat helpt om grotere problemen in de toekomst te voorkomen. 

Theoretische levensduur fietsaccu 500Wh

De theoretische levensduur van een fietsaccu, zoals een 500Wh batterij, wordt meestal bepaald door het aantal laadcycli dat de accu kan ondergaan voordat haar capaciteit significant afneemt. Voor de meeste moderne Lithium-Ion accu's, die vaak worden gebruikt in elektrische fietsen, ligt dit aantal ergens tussen de 500 en 1000 volledige laadcycli. Een volledige laadcyclus verwijst naar een volledige oplading van 0% tot 100% en vervolgens een volledige ontlading tot 0%.

Echter, in de praktijk is het zelden het geval dat een accu van 100% tot volledig leeg wordt gebruikt. Vaker wordt de accu gedeeltelijk gebruikt en dan weer opgeladen. Dit betekent dat het werkelijke aantal bruikbare laadcycli hoger kan zijn.

Theorie

Stel dat een 500Wh accu gemiddeld 800 volledige laadcycli meegaat. Als een volledig opgeladen accu u in staat stelt om 50 km af te leggen, zou dit theoretisch betekenen dat de accu in totaal 800 x 50 km = 40.000 km zou kunnen afleggen voordat haar capaciteit significant afneemt. Deze berekening is echter zeer theoretisch en in de praktijk beïnvloeden vele factoren, zoals rijgedrag, frequentie van opladen, onderhoud, opslagcondities en temperatuur, de werkelijke levensduur van de accu.

Conclusie

De reden waarom fietsaccu's zelden de 40.000 km halen, is grotendeels te wijten aan natuurlijke veroudering en slijtage. In de praktijk worden accu's vaak aangetast door vocht en condens, en ook door trillingen tijdens het fietsen. Een ander veelvoorkomend probleem is slijtage van de contactpunten, vooral door het herhaaldelijk in- en uitnemen van de accu. Deze factoren dragen bij aan een snellere afname van de accucapaciteit en verminderen de levensduur, waardoor ze zelden de theoretische maximale afstand van 40.000 km bereiken.  

Levensduur fietsaccu in de praktijk

In de praktijk gaat een fietsaccu gemiddeld ongeveer 5 jaar mee, hoewel dit sterk kan variëren afhankelijk van verschillende factoren zoals de kwaliteit van de accu, het type (zoals Lithium-Ion), het laadgedrag, het totale gebruik en de opslagomstandigheden. We hebben weliswaar enkele uitzonderlijke gevallen gezien waarbij fietsers tussen de 15.000 en 20.000 km hebben afgelegd op één enkele accu, maar dit is eerder een uitzondering dan de regel. Na verloop van tijd, zelfs als de accu technisch gezien nog functioneert, kan deze aanzienlijk aan bruikbaarheid inboeten. Dit komt vaak doordat de capaciteit van de accu afneemt tot bijvoorbeeld slechts de helft van de oorspronkelijke capaciteit, waardoor de effectieve actieradius aanzienlijk vermindert.  

Al onze blogs

Is 6000 km veel voor een elektrische fiets?

Ja, 6000 kilometer is een aanzienlijke afstand voor een elektrische fiets. Ter vergelijking, de gemiddelde e-bike eigenaar rijdt jaarlijks minder dan 1500 kilometer. Wat betreft de levensduur, gaat een accu van een elektrische fiets maximaal 15.000 kilometer mee. Maar dit kan variëren op basis van hoe de fiets wordt gebruikt en onderhouden. De actieradius, ofwel de afstand die je kunt afleggen op een volle accu, varieert afhankelijk van de accucapaciteit. 

Als je een elektrische fiets hebt met een accu van 400 wattuur en je energieverbruik is 10 wattuur per kilometer, dan bereken je de actieradius door de capaciteit van je accu (400 wattuur) te delen door je energieverbruik (10 wattuur per kilometer). Dit geeft: 400 / 10 = 40. Dus, met een 400 wattuur accu en een verbruik van 10 wattuur per kilometer, kun je ongeveer 40 kilometer afleggen op een volle accu.

Levensduur accu van een elektrische fiets

Het is goed om te weten dat je zelf invloed hebt op hoe lang de accu van je elektrische fiets meegaat. Een belangrijk punt om te onthouden is dat de accu niet pas 'op' is als hij helemaal niet meer werkt. Eigenlijk is het tijd om je accu te vervangen als hij niet meer genoeg lading heeft om je dagelijkse routes, zoals van huis naar werk en terug, te volbrengen. Als je merkt dat je accu deze afstand niet meer haalt, is het moment aangebroken om te overwegen een nieuwe aan te schaffen.

Wat is mijn elektrische fiets waard?

De elektrische fiets heeft in de afgelopen jaren aanzienlijke kwaliteitsverbeteringen doorgemaakt. Oudere modellen, technisch gezien verouderd, kampen vooral met een beperkte actieradius. Een elektrische fiets van begin vorig decennium met meer dan 20.000 kilometer op de teller heeft in zijn huidige staat doorgaans weinig restwaarde. Echter, de waarde kan aanzienlijk toenemen als de fiets wordt voorzien van een nieuwe, gereviseerde of refurbished accu, vooral als deze met garantie wordt aangeboden.