Problemen met de accu
- Foutcode E010: Deze foutcode duidt op een lage accuspanning. Probeer de accu op te laden of te vervangen als deze beschadigd is.
- Foutcode E014: Deze foutcode geeft aan dat de besturingseenheid geen signalen van de accu ontvangt. Controleer de verbindingen tussen de accu en de besturingseenheid, en zorg ervoor dat de accu niet beschadigd is.
Problemen met de Motor
- Foutcode E013: Deze foutcode wijst erop dat de motor niet reageert. Controleer de verbindingen tussen de motor en de besturingseenheid en controleer of de motor niet beschadigd is.
Oververhitting
- Foutcode E012: Deze foutcode geeft aan dat het systeem oververhit is. Zet de e-bike uit en laat deze afkoelen voordat u deze weer aanzet.
Problemen met de Besturingseenheid
- Foutcode E015: Deze foutcode duidt op een storing in de besturingseenheid. Probeer het systeem te resetten door de e-bike uit en weer aan te zetten. Als het probleem aanhoudt, laat de besturingseenheid dan controleren door een professional.
- Foutcode E031: Deze foutcode geeft een probleem met de firmware aan. Probeer de firmware bij te werken naar de nieuwste versie. Als het probleem blijft bestaan, laat de besturingseenheid dan nakijken door een professional.
Problemen met Sensoren
- Foutcode E016: Deze foutcode wijst op een probleem met de remsensoren. Controleer de verbindingen tussen de remsensoren en de besturingseenheid en controleer of de sensoren niet beschadigd zijn.
- Foutcode E021: Deze foutcode geeft een probleem aan met de krachtondersteuningssensoren. Controleer de verbindingen tussen deze sensoren en de besturingseenheid, en controleer op schade.
- Foutcode E022: Deze foutcode wijst op een probleem met de snelheidssensoren. Controleer de verbindingen tussen de snelheidssensoren en de besturingseenheid en kijk of er schade is.
- Foutcode E023: Deze foutcode geeft een probleem aan met de koppelsensoren. Controleer de verbindingen tussen de koppelsensoren en de besturingseenheid en controleer of de sensoren niet beschadigd zijn.
Hoe verhoudt het Shimano EP8 systeem zich tot andere e-bike systemen op de markt?
Vergelijking met Shimano's Voorganger (STEPS E8000):
- Gewicht: De EP8 is lichter (2,57 kg) dan de STEPS E8000 (2,88 kg), dankzij het gebruik van magnesium in plaats van aluminium.
- Koppel: De EP8 produceert meer koppel (85 Nm) vergeleken met de E8000 (70 Nm), hoewel dit verschil in veel situaties nauwelijks merkbaar is.
- Pedalenweerstand: Er is een vermindering van 36% in pedalenweerstand bij de EP8, wat resulteert in soepeler trappen en betere energie-efficiëntie.
- Geluid: De EP8 is stiller dan de E8000, hoewel hij in sommige situaties een kletterend geluid kan maken.
- Compactheid: De EP8 is compacter dan de E8000, wat zorgt voor meer bodemvrijheid zonder significante wijzigingen in frameontwerp.
- Tuning en Connectiviteit: De EP8 biedt uitgebreidere tuning-opties en betere connectiviteit met smartphones via de E-TUBE Ride app, vergeleken met de E8000.
Vergelijking met Andere Merken:
- Brose Drive S-Mag: Heeft een hoger koppel (90Nm) en vermogen (565W) dan de EP8, en is relatief stil dankzij een riemaandrijving. Het wordt gebruikt in Specialized's Turbo Levo.
- Bosch Performance Line CX: Biedt vergelijkbare prestaties als de EP8 met 85Nm koppel en 600W vermogen. Bosch staat bekend om zijn geïntegreerde controle-eenheden en responsieve motor.
- Yamaha PW-X3: Heeft een vergelijkbaar koppel (85Nm) als de EP8 en wordt gekenmerkt door betrouwbaarheid en probleemloos gebruik op lange termijn.
- Rocky Mountain Dyname 4.0: Overstijgt de EP8 met een indrukwekkend koppel van 108Nm en 700W vermogen. Het is een krachtige motor met innovatief ontwerp voor kettingaandrijving.
- Bosch Performance Line SX: Een lichtgewicht motoroptie met 600W vermogen en 55Nm koppel, gericht op efficiënt trappen en compatibiliteit met het Bosch Smart System.
- Fazua Ride 60 & Specialized SL 1.2: Beide lichtgewicht motoren met lagere kracht en koppel dan de EP8, gericht op een natuurlijke rijervaring en efficiëntie.
- TQ HPR50 & Forestal/Bafang EonDrive: Compacte, lichtgewicht motoren met respectievelijk 50Nm en 60Nm koppel, geschikt voor stealth-gebruik en uitgerust met geavanceerde displays en regelingen.
Shimano EP6 vs EP8
Het Shimano EP6-systeem is een recente toevoeging aan de lijn van e-bike motoren van Shimano, bedoeld als een betaalbaarder alternatief voor het high-end EP8-systeem. Hier is een vergelijking van beide systemen op basis van de beschikbare informatie:
Geluidsniveau:
De EP6 en EP8 motoren zijn ontworpen om stiller te zijn dan de oudere modellen. Er is een poging gedaan om het ratelende geluid dat hoorbaar is tijdens het vrijlopen van de motor te verminderen. Hoewel Shimano geen volledig stille motor belooft, wordt gemeld dat de nieuwe motoren stiller zijn dan de oudere EP8 (ook bekend als EP800).
Ontwerp:
De EP6 en EP8 motoren zijn beide geüpgraded met nieuwe functionaliteiten, waaronder aanpassingen aan het interne ontwerp voor verbeterde prestaties en geluidsreductie. Beide modellen zijn compatibel met Shimano's nieuwe automatische versnellingstechnologie en bieden uitgebreide aanpasbaarheid via de E-TUBE PROJECT app.
Prestaties:
De EP6 biedt dezelfde nominale koppeling van 85 Nm als de EP8, wat betekent dat hij vergelijkbare kracht kan leveren. Echter, de EP6 heeft een stalen behuizing in plaats van magnesium, wat resulteert in een iets hoger gewicht (ongeveer 3 kg) vergeleken met de EP8 (ongeveer 2,7 kg). Ondanks dit gewichtsverschil, biedt de EP6 nog steeds een krachtige en beheersbare prestatie, vooral op technische paden.
Prijs:
De EP6 wordt gepositioneerd als een goedkoper alternatief voor de EP8, met als doel een premium prestatie te bieden tegen een mid-range prijs. Dit maakt het een aantrekkelijke optie voor e-bikes die op zoek zijn naar een balans tussen kosten en prestaties.
Samenvattend, zowel de Shimano EP6 als de EP8 bieden geavanceerde prestaties, waarbij de EP6 een meer kosteneffectieve optie is met iets meer gewicht, maar nog steeds vergelijkbare kracht en aanpasbaarheid biedt. De EP8, met name het EP801-model, biedt verbeterde prestaties, vooral in termen van geluidsreductie en krachtverdeling over verschillende trapfrequenties.
Welke EP8 motors zijn er?
De Shimano EP8-serie omvat verschillende motorversies, die soms verwarrend kunnen zijn vanwege de vergelijkbare benamingen. Hier is een duidelijk overzicht van de verschillen tussen de verschillende EP8-motoren:
Originele EP8 (EP800) (2021-2022):
- Dit is de eerste generatie van de EP8-motoren.
- Het was bekend om zijn krachtige prestaties, maar had enkele kritiekpunten, zoals het geluidsniveau.
Geüpdatet EP8 (EP800) (2023-):
- Deze versie is een update van de originele EP800.
- Shimano heeft wijzigingen aangebracht om het geluidsniveau te verminderen. Dit werd bereikt door het gebruik van verbeterde onderdelen uit de nieuwere EP801-motor.
- Deze motor blijft compatibel met de bestaande systemen, maar profiteert van de verbeteringen in geluid en mogelijk andere aspecten.
Nieuwe EP8 (EP801) (2023-):
- Ook bekend als de generatie 2 EP8.
- Deze motor heeft verdere verbeteringen ten opzichte van de oorspronkelijke EP800, waaronder een beter beheer van het geluidsniveau en een efficiëntere krachtafgifte.
- De EP801 is ontworpen voor compatibiliteit met Shimano's nieuwe elektronische versnellings- en batterijsystemen (gen2 battery/BMS).
- Het gewicht van de EP801 blijft vergelijkbaar met de eerdere EP8-modellen, ongeveer 2,7 kg.
Samenvattend, de EP800-motoren (zowel de oorspronkelijke als de geüpdatete versies) zijn krachtige en betrouwbare motoren die nu verbeteringen hebben ondergaan in termen van geluidsbeheersing. De EP801, ofwel generatie 2, brengt extra verfijningen en compatibiliteit met de nieuwste technologieën van Shimano.
Conclusie
Hoewel de Shimano EP8 een van de betere opties op de markt is, met zijn combinatie van kracht, gewicht, compactheid en connectiviteit, is het belangrijk te onthouden dat de keuze voor een e-bike motor afhangt van persoonlijke voorkeuren en specifieke gebruiksscenario's. Elk systeem heeft zijn eigen unieke kenmerken en voordelen, en wat voor de ene rijder het beste is, is dat misschien niet voor de ander.