Als je oude lader het niet meer doet is het natuurlijk logisch dat je op zoek gaat naar een nieuwe. Noodzakelijk is vervanging ook als de isolatie van de vaste bekabeling of het huis stuk is, er een kabelbreuk is, enzovoort, veiligheid staat voorop. Maar er zijn ook “luxe” redenen om een nieuwe lader aan te schaffen. Als je je E-Bike voor woon-werkverkeer gebruikt kan het handig zijn om op je werk een tweede acculader ter beschikking te hebben. Ook als je het opladen te lang vind duren kan een nieuwe (snel)lader een goed initiatief zijn. Ben je ontevreden omdat de laadtijd van je fietsaccu te lang duurt? Het is dan vaak mogelijk een snellader aan te schaffen die de laadtijd van de accu aardig kan inkorten.
Als je oude lader het niet meer doet is het natuurlijk logisch dat je op zoek gaat naar een nieuwe. Noodzakelijk is vervanging ook als de isolatie van de vaste bekabeling of het huis stuk is, er een kabelbreuk is, enzovoort, veiligheid staat voorop. Maar er zijn ook “luxe” redenen om een nieuwe lader aan te schaffen. Als je je E-Bike voor woon-werkverkeer gebruikt kan het handig zijn om op je werk een tweede acculader ter beschikking te hebben. Ook als je het opladen te lang vind duren kan een nieuwe (snel)lader een goed initiatief zijn. Ben je ontevreden omdat de laadtijd van je fietsaccu te lang duurt? Het is dan vaak mogelijk een snellader aan te schaffen die de laadtijd van de accu aardig kan inkorten.
Eerste vereiste is dat de nieuwe lader passend is voor jouw fietsaccu. Er zijn toch een aantal belangrijke zaken die moeten kloppen. Het meest voorname is dat de spanning, ofwel het Voltage, goed bij je accu past. De volgende waarde die belangrijk is, is het Ampèrage, die bepaalt de laadduur. Als je geld uitgeeft wil je ook de zekerheid van een
goed product hebben, KWS Seuren verkoopt alleen laders van hoge kwaliteit. Als leek is het in eerste oogopslag niet te zien of je iets goeds koopt, maar een gegeven is dat de slechtere acculaders een stuk minder wegen als gevolg van eigenlijk te dunne bekabeling binnenin. Een grotere warmteontwikkeling is het gevolg van de dunne bekabeling, daardoor zal de accu ook minder snel geladen worden dan gewenst. De hogere temperatuur en de hiermee samenhangende extra belasting zal meer slijtage tot gevolg hebben, waardoor de lader sneller stuk zal zijn. Meer is niet altijd beter, als je er voor kiest je fietsaccu bijvoorbeeld maar tot 90% te laden zal je accu veel langer meegaan, mooi toch als je daar niet zelf op hoeft te letten en de nieuwe lader dat voor je doet?
Tijdens het laden van je accu zal zowel lader als accu warm worden, dek ze daarom niet af. Zorg voor een droge omgeving. Ons advies is ook dat je een accu die geladen wordt niet alleen te laten. Als je zowel accu als lader zo lang mogelijk wil behouden, is het het beste om altijd eerst de stekker in het stopcontact te steken en dan pas de accu aan de lader te koppelen. Na het laden koppel je eerst de accu af, daarna haal je de stekker uit het stopcontact. Wel zo veilig en stroom besparend.
Gewoontegerouw laad je je accu altijd helemaal op. Hoewel je denkt hiermee iets goeds te doen, is dat helaas niet zo. Bij 100% opladen slijt je accu veel harder. Kies je er voor om je accu nooit helemaal te laden en niet helemaal leeg te fietsen wordt je beloond met een extra lange levensduur van je accu. Een
goede acculader kan je helpen om de levensduur van je accu te verlengen. Als je een lader gebruikt die je accu niet tot de volle 100% oplaad bescherm je je accu voor het laatste slopende stukje opladen. De meeste acculaders in ons assortiment hebben deze eigenschap en zorgen er dus voor dat je accu veel langer meegaat.
Niet alleen tijdens het laden is enige oplettendheid gevraagd. Als je bijvoorbeeld net een koude natte fietstocht hebt gehad verdient het aanbeveling om de accu even te laten drogen en te acclimatiseren. Vocht en koude moet je vermijden tijdens het opladen. Dit kan condensvorming in het binnenste van je accu leiden en kan desastreus inwerken op accucellen en elektronica. Tijdens het laadproces ontstaat warmte, zorg ervoor dat deze ongehinderd kan wegvloeien. Dek daarom nooit lader of accu met iets af. Laat een ladende accu nooit onbeheerd achter, en als het laden klaar is ontkoppel dan alle stekkers.
Output stroom (max) | 230V |
---|---|
Merk | Bosch |
Toepassing | Elektrische fiets |
Connector/Plug/Laadaansluiting | Ovaal |
Technologie | Li-Ion |
Kleur | Zwart |
Type | Nieuw |