Hoe werkt een E-bike?
Een elektrische fiets geeft je bij iedere trapbeweging een extra zetje waardoor het fietsen makkelijker, lichter en comfortabeler wordt. Je krijgt als het ware een duwtje in de rug. De motor van je E-bike wordt geactiveerd op het moment dat je begint te trappen. Bij de meeste elektrische fietsen moet mee getrapt worden.
Kan ik ook op mijn E-bike fietsen wanneer de batterij niet is opgeladen?
Ja, dat kan. Zonder ondersteuning van de motor kan je de fiets als een normale fiets gebruiken. Houd er wel rekening mee dat de fiets zwaarder zal trappen dan normaal.
Ik heb mijn batterij opgeladen maar ondersteuning valt weg, hoe kan dit?
Nee, de de nieuwere Lithium Ion cellen mogen niet te lang op een te hoge spanning blijven. Om de levensduur van de accu te verlengen dient de lader zo snel mogelijk van accu gehaald te worden wanneer deze is opgeladen. Probeer deze niet langer dan 24 uur aan de lader te laten liggen.
Wat is de actieradius van mijn fiets?
De power output van een elektrische fiets geeft in Wattuur aan hoeveel de maximale energie is die beschikbaar is voor de E-bike. Kortgezegd betekent de actieradius hoeveel kilometer je op een (volle) accu kunt rijden, zonder tussendoor op te laden.
Houd er wel rekening mee dat de actieradius beïnvloed wordt door externe factoren, zoals je gewicht, het weer, de weg en het totale gewicht van je fiets. Hierdoor is het lastig om de exacte actieradius te benoemen.
Hoe hard mag ik rijden op een E-bike?
Volgens de Nederlandse wetgeving is het toegestaan om maximaal 25 km/uur te rijden op een fiets met trapondersteuning. Er zijn ook elektrische fietsen die ondersteunen tot 45 km/h, zoals een Stromer elektrische fiets. Hiervoor is wel een kentekenbewijs nodig.
Waarom blijft mijn indicator blijft op dezelfde stand staan?
Indien de indicator van de fiets niet meer overeenkomt met de vullingsgraad van de accu kan het in veel gevallen gereset worden door de accu 4 tot 6 keer helemaal leeg te fietsen. Houd hierbij ook de gereden kilometers bij. Het kan namelijk wel eens voorkomen dat de indicator niet gereset wordt waardoor u dus de dagteller kunt gebruiken als vullingsgraad meter.
Is een hogere capaciteit schadelijk voor mijn fiets?
Met een hogere capaciteit (Ah of Wh) wordt de motor niet zwaarder belast. De spanning blijft gelijk waardoor u niet harder gaat fietsen. U kunt simpelweg verder fietsen met dezelfde accu. Zie het als een grotere brandstoftank. U heeft langer ondersteuning op een lading.
Kan een voorwielaandrijving stuk gaan?
Een voorwielmotor kan soms defect gaan door productiefouten, te hoge stromen of waterschade. Dit is niet iets wat heel vaak voorkomt. Indien het binnen de garantieperiode valt neem dan eerst contact op met uw dealer.
Een defecte motor is vaak te herkennen aan een ratelend geluid of schokkerig gevoel. Controleer eerst zelf de bedrading om zo het probleem uit te sluiten.
Kan de motor van een fiets stuk gaan?
De motor van een fiets gaat over het algemeen bijna nooit stuk. Bijna nooit omdat ook de elektrische motor van een fiets slijtage onderdelen bevat. De motor draait veel rond waardoor er kans is op slijtage aan bijvoorbeeld de lagers of door productiefouten.
Valt de motor nog binnen de garantie? Neem eerst contact op met uw dealer. Indien u hier niet verder geholpen kunt worden kunt u contact opnemen met ons. Wij zullen dan kijken wat de mogelijkheden zijn voor u.
Hoe komt het dat ik in de winter minder ver met mijn accu kan?
Het kan zijn dat door het koude weer de capaciteit afneemt. In de zomer heb je hier geen last van. Dit is ook niet schadelijk voor de accu. Dit heeft te maken met de verhoogde interne weerstand van de fietsaccu. Hierdoor neemt de actieradius tijdelijk af.
Heb ik een kenteken nodig voor mijn E-bike?
Nee, je hebt geen kenteken nodig voor normale E-bikes. Tegenwoordig zijn veel snelle E-bikes te vinden in het straatbeeld, de zogenaamde Speed Pedelecs. Deze kunnen snelheden tot 45 km/uur halen. Voor deze fietsen is wel een kenteken en helm vereist.