Fietsacculaders zijn er in verschillende soorten en maten. Zoals Lithium Ion, LiFePO4 en NiMH acculaders. In dit artikel beperken we ons tot de lithium Ion laders. Dit is namelijk de meest voorkomende accu op het moment in de aandrijfindustrie. We hebben het dan over de elektrische fietsen, elektrische auto’s, maar ook scootmobielen.
Een acculader heeft twee laadfases. een lithium Ion lader begint met constant Current te laden. Dit houdt in dat de lader gaat laden met de maximale stroom die beschikbaar is. Bij een 2 ampère acculader is dit 2 ampère. De maximale stroom wordt aangegeven op het type plaatje van de acculader.Nadat de maximale spanning van de acculader bereikt is kan de maximale stroom niet meer gegeven worden. Op dat moment begint de lader met fase twee. Dit wordt constant Voltage genoemd. De lader stopt bij zijn maximale spanning en de stroom neemt af. Als de stroom onder de 0.3 A komt stopt de lader met laden en zal het ledje in de meeste gevallen groen gaan branden.
Er zijn verschillende acculaders op de markt. Doorgaans zitten de verschillen in de volgende kenmerken.
De levensduur van een Lithium Ion accu is afhankelijk van verschillende factoren. Zoals het aantal her ladingen. Uit onderzoek is gebleken dat een accu velen malen langer mee gaat wanneer deze niet volledig wordt geladen en niet volledig wordt ontladen. Zie onderstaande tabel.
Laad Spanning | Aantal her ladingen tot de capaciteit zakt naar 70 % | bruikbare capaciteit |
4.25 | 200–350 | 105–110% |
4.20 | 300–500 | 100% |
4.15 | 400–700 | 90–95% |
4.10 | 600–1,000 | 85–90% |
4.05 | 850–1,500 | 80–85% |
4.00 | 1,200–2,000 | 70–75% |
3.90 | 2,400–4,000 | 60–65% |
Bron: Battery University |
|
Hier is te zien dat een accu een grotere levensduur krijgt door een accu niet volledig te laden. De meeste acculaders laden vaak tot 4.25 Volt. Daarom hebben wij ervoor gekozen om onze acculaders te laten laden tot 4.10 Volt. Hiermee wordt de levensduur bijna verdubbeld vergeleken met de gebruikelijke laders! Ook neemt de kans op overladen bij slijtage van de lader af.