Facebook Pixel

“Met één acculading naar mijn werk”

Als je het over fietsen hebt, is dat een van de belangrijkste uitgangspunten voor Anthony Albers waaraan een accu moet kunnen voldoen. 

“Als ervaren tracking fietser vind ik het heerlijk om met de fiets naar mijn werk te kunnen. Het is wel 60 km per dag, dus een hele uitdaging! Ik doe er een klein uurtje over als ik alles mee heb. Tegenwind scheelt meteen zo’n 10 km op het totale accuvermogen.” Anthony is gewend om op alles goed voorbereid te zijn. “Veel mee kunnen nemen, vernuftige accessoires met weinig gewicht geven me precies dat stukje comfort, waar ik naar op zoek ben als ik lang onderweg ben. In vakantietijd zeker. Ik lift graag mee op vernieuwingen. Op mijn trekkingfiets gebruik ik in tegenstelling tot de reguliere ketting tegenwoordig dan ook een riem.” 

Woon-werk verkeer

“Voor het werk neem ik toch een fiets met ondersteuning. Een elektrische fiets welteverstaan. Juist nu ik voor KWS Seuren werk, heb ik verschillende accu typen kunnen ervaren. Een auto heb ik niet meer nodig omdat mijn woon-werk afstand prima te overbruggen is. De Bosch 300 accudrager was voor deze afstand helaas onvoldoende, en onderweg de lege accu wisselen voor een volle is verre van ideaal. Ik begrijp de accu-gradatie keuze van de fabrikant Bosch wel. De 300 was destijds gangbaar en voor veel mensen te betalen. Met de huidige wensen van de consument is de Bosch 300 bagage naar mijn mening achterhaald. Dat geldt in ieder geval voor mij.”  Met fiets naar het werk heeft meerdere voordelen, volgens Anthony, “ik hoef na thuiskomst niet nog eens tijd en energie in sporten te stoppen”. Mijn ervaring met de Bosch 400 bagage-accu was prima. Ik beschikte over een capaciteit van 11,6 Ah met 418 Wh. Deze capaciteit is voldoende voor een enkele reis. Ik houd ca. 10 km over op de hoogste stand van de fiets. Bij wind heb je deze overcapaciteit nodig. Nee, dan is de Bosch 500 bagagedrager-accu de accu die het best bij mijn fietsgedrag past. Het display geeft een afwijkende actieradius aan, maar dat is geen probleem want ik weet het op het display weergegeven wattage feilloos om te zetten naar de resterende actieradius. Ik wil graag zo snel mogelijk op mijn eindbestemming aankomen. Zo hard mogelijk van A naar B. Dat betekent dat ik in de hoogste stand fiets. Met de 500 houd ik dan ca 20 km actieradius over met 1 volle acculading.  

Anthony_KWS
Anthony_KWS_Seuren
Anthony_Seuren

Vanwege snelheidsbeperking overweeg ik een speed pedelec. 

Juist omdat ik in de buurt van het snelfietspad tussen Nijmegen en Arnhem woon. Uit veiligheidsoverweging draag ik altijd een helm en fiets ik altijd met licht aan. Ik gebruik zelfs een extra koplamp.Wat trouwens erg fijn is dat ik met 1 sleutel af kan. Zowel het slot als de accu werkt op dezelfde sleutel. 

Bij de aanschaf van mijn elektrische fiets heb ik er op gelet dat het een middenmotor betreft. Dat is praktisch in het geval van reparatie en revisie van de accu. Naar mijn mening zouden fietsfabrikanten op voorhand accu’s goedkoper aan moeten kunnen bieden. Een fiets met een kapotte accu heeft nauwelijks nog waarde. Mensen schrikken in sommige gevallen van de prijs van een nieuwe accu of kunnen er in zijn geheel geen accu meer voor aankopen. Dat is voor een klant soms een reden om de hele fiets weg te doen. Fietsen is beleving, toch? En dan is het zonde om de fiets weg te moeten doen als de rest nog goed is.

Ik vind Bosch een heel degelijk merk. De behuizing is goed ontworpen en goed reviseerbaar. De houdertjes zijn altijd goed. De boel blijft goed op zijn plek en de accu’s hebben weinig last van water.  De fietsaccu wetenschap van nu zou me ervan weerhouden om een fiets met een ion accu te kopen. Ze zijn namelijk niet te reviseren en nieuwe accu’s zijn vaak super kostbaar. Een fiets die lekker fietst en ook nog eens een reviseerbare accu heeft, heeft voor mij meerwaarde. Switchen van accu is wellicht niet handig maar creëert wel de mogelijkheid om langere afstanden te fietsen! 

Bij thuiskomst zet ik mijn fiets (lees accu) meteen aan de lader. Eerst het snoer in het stopcontact en dan pas in de fietsaccu. Na zo’n 2,5 tot 3 uur is hij weer vol. Vaak neem ik de lader per definitie mee, zodat ik hem altijd op zak heb voor onverwachte, langere afstanden.