Accu revisie
De rondleiding begint op de inboekafdeling, waar dagelijks tientallen fietsaccu’s binnenkomen. Elke accu krijgt een unieke bakcode en wordt veilig opgeslagen in brandveilige containers. Daarna begint het echte werk: de diagnose.
Medewerkster Iza laat zien hoe de behuizing wordt geopend, het cellenpakket wordt geanalyseerd en de elektronica grondig wordt doorgemeten. Kapotte cellen? Dan wordt er op maat een nieuw cellenpakket samengesteld — compleet met nikkelstrips en puntlasverbindingen. En alles wordt grondig getest op capaciteit, laadsnelheid én veiligheid.
“Een accu is niet waterdicht, maar spatwaterdicht,” benadrukt Iza. “Laat je fiets niet buiten staan, zeker niet langdurig met regen.”
Upgraden? Soms. Maar niet altijd.
In de video onderzoekt Erik of zijn eigen Veloretti-accu geüpgraded kan worden. Spoiler: soms kan dat, mits de behuizing daar ruimte voor biedt. In zijn geval was er fysiek geen plek meer om extra capaciteit toe te voegen. Maar: reviseren was nog steeds mogelijk — voor een fractie van de prijs van een nieuwe accu.
Kwaliteit als sluitstuk
Elke accu die door de handen van KWS gaat, ondergaat een laatste kwaliteitscheck. Wordt hij goed opgeladen? Zit alles stevig vast? Is de accu veilig verzendklaar? Want ja — een volgeladen accu mag niet zomaar met de post mee. Daarom worden accu’s altijd ontladen verzonden. Volgens de ADR richtlijnen.
Duurzaam én klantvriendelijk
Wat deze video vooral laat zien: KWS Seuren doet veel meer dan cellen vervangen. Ze herstellen ook beschadigde behuizingen, bieden advies, en begeleiden klanten helder door het proces. Voor €95 krijg je al een uitgebreide diagnose, inclusief retourzending — en je bepaalt daarna zelf of je tot reparatie overgaat. Deze kosten vervallen geheel zodra je voor een reparatie of revisie gaat.
Geen wegwerpmentaliteit
De vlog sluit af met een belangrijke boodschap: gooi je accu niet zomaar weg. In veel gevallen is hij perfect te herstellen. En in een tijd waarin e-bike gebruik alleen maar toeneemt, zijn partijen als KWS Seuren onmisbaar in de circulaire keten.
Meer weten?
Bekijk de volledige video op YouTube:
Laatste nieuws

Samenwerking tussen KWS Seuren en ENRA versterkt:
KWS Seuren is officiële reparatiepartner van ENRA Verzekeringen. Fietsenwinkels melden eenvoudig acc...

Waarom je accu ineens uitvalt bij 40%
Benieuwd naar de reden waarom je fiets opeens stopt bij 40%, of misschien zelfs al bij 60%?

Nieuwe elektronica voor Van Raam accu’s – volledig in eigen huis ontwikkeld
Bij KWS Seuren hebben we een nieuwe printplaat ontwikkeld voor Van Raam Cube accu’s. Hiermee kunnen ...