
Inhoudsopgave:
- Stappenplan:
- Ondersteuning valt uit bij hobbelige wegen
- Display werkt niet
- Stella Ondersteuning valt uit:
- Giant ondersteuning valt uit:
- Sparta Fiets Ondersteuning Valt Uit:
- Gazelle Elektrische Fiets valt uit:
- Koga Ondersteuning Valt Weg:
- Rih Valt Uit:
- Ondersteuning valt uit Batavus
- Qwic Ondersteuning Valt Weg:
- Bosch Display Valt Uit:
- Cortina fiets valt uit:
- Giant / Yamaha motorproblemen:
- Shimano Foutcodes en Oplossingen
Trapondersteuning werkt niet
Valt je trapondersteuning uit als je wilt gaan fietsen of terwijl je aan het fietsen bent? Dit kan meerdere oorzaken hebben.
Controleer de accu: Dit is vaak de meest voorkomende oorzaak. Een lage of bijna lege accu kan ervoor zorgen dat de trapondersteuning niet goed functioneert. Gebruik de indicatorlampjes op de accu of het display op het stuur om het accuniveau te controleren. Als de accu bijna leeg is, laad deze dan volledig op.
Controleer de aansluitingen: Zorg ervoor dat de accu correct is aangesloten op de fiets. Haal de accu eruit en plaats deze opnieuw, let hierbij op dat je een klik hoort of voelt waarmee de accu op zijn plaats vergrendelt.
Controleer de sensor: Sommige elektrische fietsen hebben een sensor bij de spaken die detecteert wanneer het wiel draait. Als deze sensor vuil is of niet goed werkt, kan de trapondersteuning uitvallen. Maak de sensor schoon of ga naar een specialist om het te laten repareren.
Controleer het display: Als het display niet werkt, kan het zijn dat de trapondersteuning ook niet werkt. Kijk of er foutmeldingen op het display staan of probeer het display te resetten door de aan/uit-knop drie seconden ingedrukt te houden.
Als deze stappen het probleem niet oplossen, kan er een dieperliggend probleem zijn met de elektronica of de software van de fiets.
Stappenplan als de ondersteuning uitvalt:
Stap 1: Accu Controleren
- Begin altijd bij de bron: de accu. Zorg ervoor dat deze niet leeg of bijna leeg is.
- Veel accu’s zijn uitgerust met indicatielampjes waarmee je de laadstatus kunt bekijken. Is dit niet het geval, raadpleeg dan het display op je stuur.
- Het is essentieel om de accu op de juiste wijze te behandelen om de levensduur te maximaliseren.
Stap 2: Accu Connectie controleren
- Een veelvoorkomend probleem is een onvolledige connectie tussen de accu en de fiets.
- Schakel je e-bike uit en verwijder de accu tijdelijk. Plaats de accu zorgvuldig terug, waarbij je zeker moet weten dat hij stevig vastzit.
- Start je e-bike opnieuw op en let op het display voor de accustatus.
- Voor oudere e-bikes: Een afnemende accucapaciteit over de jaren heen is normaal. Als de accu consistent problemen geeft, kan het tijd zijn voor een vervanging. Raadpleeg KWS Seuren voor advies.
Stap 3: Voorwielmotor Fietsen Controleren
- Voor fietsen met een voorwielmotor: Check de rotatiesensor in de trapas.
- Een goede manier om dit te doen is door de fiets op te hangen en de trappers handmatig te draaien met de e-bike ingeschakeld.
- Als het voorwiel onregelmatig draait of haperingen vertoont, is het mogelijk dat er een probleem is met de rotatiesensor.
- In sommige gevallen moet je het voorwiel een zetje geven om ervoor te zorgen dat deze gaat draaien.
Stap 4: Middenmotor Fietsen Controleren
- Voor e-bikes met een middenmotor: Begin met het controleren van het display op foutmeldingen.
- Zodra er kracht uitgeoefend wordt op de pedalen zou deze een extra zetje moeten geven
- Geen fouten op het display? Dan is de kans groot dat de ondersteuning correct functioneert.
Stap 5: Snelheidssensor Magneet Check
- Een foutcode op je display kan duiden op problemen met de snelheidssensor, bijvoorbeeld een 503 bij Bosch, W011 bij Shimano, of E21 bij Bafang.
- De snelheidssensor werkt door een magneetje aan een spaak te detecteren. Controleer of dit magneetje correct is gepositioneerd en ongehinderd langs de sensor beweegt.
- Als er een afwijking wordt gedetecteerd, is het mogelijk dat het magneetje moet worden aangepast of gerepareerd.
Dit stappenplan biedt een algemene richtlijn voor het opsporen van problemen. Bij aanhoudende problemen of onzekerheden is het altijd raadzaam om een specialist in te schakelen voor gedetailleerd onderzoek en reparatie. Verdere unieke problemen per merk worden hieronder uitgelegd.
Elektrische fiets valt uit bij hobbel
Als je elektrische fiets uitvalt, vooral wanneer je over bobbels rijdt, kan dit komen door een losse accu of een probleem met de motor. Soms zit de accu niet strak genoeg vast, waardoor deze bij schokken losraakt en de ondersteuning even wegvalt.
Accu valt uit tijdens fietsen:
Elektrische fietsen kunnen verschillende problemen ondervinden die de elektrische ondersteuning beïnvloeden. Een slechte verbinding tussen de accu en de fiets, vaak veroorzaakt door vuil, corrosie, of een losse accu, is een veelvoorkomende oorzaak. Problemen met het display of de bediening, zoals defecten of communicatieproblemen tussen het display en de motor, kunnen ook invloed hebben. Daarnaast kunnen breuken of slijtage in de bedrading, losse connecties, of defecten in sensoren zoals de rotatiesensor de ondersteuning hinderen. Een defecte motor, veroorzaakt door slijtage of beschadiging, kan eveneens problemen veroorzaken. Ten slotte kunnen interne veiligheidsmechanismen in sommige fietsen de ondersteuning uitschakelen bij detectie van hoge snelheden of specifieke problemen.
Display elektrische fiets doet het niet
6 Mogelijke problemen waarom je display van je elektrische fiets het niet doet:
Lege of defecte accu
- De accu is leeg of bijna leeg.
- Er is een probleem met de accucellen of het BMS (elektronica) van de accu.
Slechte connectie tussen accu en fiets
- Vuil of corrosie op de connectiepunten.
- De accu zit niet goed vastgeklikt of maakt geen goed contact met de fiets.
Display- of bedieningsproblemen
- Het display kan defect zijn of niet goed communiceren met de motor.
- Foutcodes op het display die duiden op specifieke problemen met het elektrische systeem.
- Accu in het display is leeg of defect
Bedrading en connectieproblemen
- Breuken, slijtage of corrosie in de bedrading van de e-bike.
- Losse connecties tussen de verschillende elektronische componenten.
Software- of firmwareproblemen
- Conflicten tussen verschillende softwareversies of tussen software en hardware.
Externe invloeden
- Waterschade door rijden in zware regen of door diepe plassen.
- Fysieke schade door een val of stoot, wat componenten kan beschadigen.
Om snel het probleem met een elektrische fiets te identificeren, begin je met een grondige visuele inspectie van de fiets, met bijzondere aandacht voor de accu, het display, en de bedrading. Controleer of de accu volledig opgeladen is en of alle elektrische verbindingen schoon en stevig bevestigd zijn. Let ook op eventuele foutcodes op het display, die kunnen wijzen op specifieke problemen.
Display elektrische fiets vervangen
Als je een elektrische fiets hebt, weet je hoe belangrijk het display is voor jouw rijervaring. Het display biedt essentiële informatie zoals snelheid, afgelegde afstand en de resterende actieradius. Echter, net als elk ander onderdeel, kan het display van je e-bike beschadigd raken of defect raken, wat vervanging noodzakelijk maakt.
Elektrische fiets display vervangen?
Het display van je elektrische fiets kan om verschillende redenen vervangen moeten worden. Veelvoorkomende oorzaken zijn schade door vallen, slijtage of interne defecten zoals vochtproblemen. Als het display niet meer werkt of als het essentiële informatie niet correct weergeeft, is vervanging vaak de enige oplossing.
Welk display past op mijn Elektrische Fiets?
Bij het vervangen van een display is het cruciaal om een model te kiezen dat compatibel is met je e-bike. De veiligste keuze is vaak een display van hetzelfde merk en model als je fiets. Fabrikanten zoals Bosch bieden vaak een reeks displays aan die compatibel zijn met hun systemen. Universele displays zijn ook een optie, maar vereisen mogelijk adapters voor de kabels.
Schermpje kapot: Repareren of vervangen?
Een defect display hoeft niet altijd vervangen te worden. Soms kan een eenvoudige reparatie, zoals het vervangen van een interne batterij of het herstellen van een losse verbinding, voldoende zijn. Raadpleeg altijd eerst de handleiding van je fiets voor mogelijke oplossingen en foutmeldingen. Als je niet zeker bent van je zaak, is het raadzaam een specialist te raadplegen.
Display elektrische fiets vervangen, kosten?
De kosten voor het vervangen van een display kunnen variëren. Voor een standaard LCD- of LED-display liggen de prijzen over het algemeen lager dan voor geavanceerdere modellen met extra functies zoals USB-aansluitingen of smartphone-houders. Gemiddeld genomen kan de prijs variëren van enkele tientallen tot enkele honderden euro's.
Vervangen van het display
Het vervangen van het display is meestal een eenvoudige procedure:
- Verwijder de oude display door de kabels los te koppelen en de display van de houder te halen.
- Plaats de nieuwe display, sluit de kabels aan en bevestig deze in de houder.
- Controleer of de nieuwe display correct functioneert.
Probleem: Specifieke merkgerelateerde problemen
Ieder merk maakt gebruik van unieke onderdelen waardoor er soms ook unieke problemen kunnen ontstaan. Naast de normale problemen en oplossingen zullen we hier dieper op in gaan bij ieder merk zoals die bij ons bekend zijn.
Stella elektrische fiets – ondersteuning valt uit
Heb je problemen met je Stella e-bike waarbij de trapondersteuning ineens stopt? Hieronder vind je de meest voorkomende oorzaken én wat je zelf kunt controleren.
Accuproblemen bij Stella
De accu is vaak de boosdoener. Mogelijke situaties:
Rood knipperende oplader → duidt op een laadprobleem.
Groene oplader blijft branden → accu is vol, of er zit een probleem in de accu (bijv. BMS-defect of cel-onbalans).
Accu trilt of schuift tijdens het fietsen → kan de ondersteuning én verlichting laten uitvallen.
Accu laadt niet op → controleer de lader en de laadpoort op vuil of schade.
Accu verwijderen lukt niet → zet de fiets uit; blijft de accu vastzitten, neem contact op met een fietsenmaker.
Accu gevallen → kan interne schade veroorzaken waardoor ondersteuning wegvalt.
Extreme temperaturen → hitte of vorst kunnen prestaties verminderen. Bewaar de accu koel in de zomer en vorstvrij in de winter.
Stella-display:
Het display is essentieel voor de ondersteuning. Een defect display kan leiden tot uitval.
Defect display → ondersteuning werkt niet, geen weergave.
Display vervangen → noodzakelijk om de ondersteuning en functies te herstellen.
Foutcodes en storingen:
Een Stella e-bike geeft foutcodes weer op het display. Veelvoorkomend zijn:
Error 21 → controleer de stroomtoevoer tussen accu en controller.
Error 22 → duidt op een fout in de rijondersteuning.
Error 30 → controleer de verbinding tussen het display en de controller.
Blijf de foutcode terugkomen? Laat de accu en elektronica controleren of reviseren.
Giant elektrische fiets – display of ondersteuning valt uit
Bij Giant e-bikes komt het geregeld voor dat het display of de trapondersteuning uitvalt. Hieronder vind je de meest voorkomende oorzaken én oplossingen.
Giant accuproblemen:
De accu is de energiebron van je fiets. Problemen hiermee leiden vaak tot wegvallende ondersteuning.
Lader defect → laadt de accu niet meer op. Bij een knipperende oplader is het raadzaam de lader te testen of te vervangen.
Accu defect → onbalans in de cellen kan ervoor zorgen dat de accu niet meer oplaadt of ondersteunt.
Defecte BMS (Battery Management System) → de fiets levert dan geen ondersteuning meer.
Accu resetten → kan kleine softwareproblemen verhelpen. Probeer dit voordat je de accu laat onderzoeken.
Display en elektronische systemen:
Displayproblemen → valt het Giant Twist display uit of doet het display niets meer? Dan is vaak vervanging nodig.
Accu i.c.m. display → sommige displayproblemen worden veroorzaakt door de accu. Controleer deze altijd eerst.
Foutcodes Giant
Error A5 → duidt op een specifieke storing, vaak is hiervoor een professionele diagnose nodig. Raadpleeg de handleiding of neem contact op met een erkende Giant-dealer.
LED-status | Oorzaak | Oplossing |
---|---|---|
Led 1 knippert | Het EnergyPak is helemaal leeg | Laad het EnergyPak op. |
Led 2 knippert | Storing in pedaal plus sensor | Reset de voeding.Neem contact op met een dealer als de storing blijft bestaan. |
Led 3 knippert | Oververhitte aandrijfeenheid | Laat de fiets gedurende tien minuten afkoelen. |
Led 4 knippert | Storing in de Syncdrive aandrijving | Neem contact op met een erkende dealer. |
- De hulpkracht is niet beschikbaar als een van de indicatoren (L) knippert.
- Als de LED tijdens gebruik niet brandt, controleer dan het oplaadniveau van het EnergyPak en/of de aansluitingen van het EnergyPak. In geval van een foutmelding is de hulpkracht niet beschikbaar.
Blijft je Giant fiets uitvallen of zie je herhaaldelijk foutmeldingen? Laat de accu en elektronica professioneel testen en reviseren.
Sparta elektrische fiets – ondersteuning valt uit
Sta je onderweg stil omdat je Sparta e-bike geen trapondersteuning meer geeft? Hoewel Sparta bekendstaat om kwaliteit en betrouwbaarheid, kunnen er net als bij andere merken storingen optreden. Hieronder vind je de meest voorkomende problemen en oplossingen.
Accuproblemen
Verminderde capaciteit → na verloop van tijd verliest de accu laadvermogen, met een kleinere actieradius of helemaal geen lading meer als gevolg.
Oplossing → laat de accu reviseren of vervang deze door een nieuwe.
Motorproblemen
Symptomen → motor valt uit of werkt onregelmatig.
Oorzaken → technische defecten of problemen met de bekabeling.
Oplossing → laat de motor nakijken en indien nodig repareren door een specialist.
Elektronica & display
Problemen → storingen in het display of bedieningselementen kunnen variëren van kleine foutjes tot een volledig uitgevallen systeem.
Oplossing → vaak verhelpen met een software-update of door defecte onderdelen te vervangen.
Sensorproblemen
Symptomen → trapondersteuning werkt niet of onregelmatig.
Oorzaak → defecte of verkeerd afgestelde trapkrachtsensoren.
Oplossing → laten vervangen of herkalibreren door een technicus.
Connectiviteitsproblemen
Bij moderne Sparta-modellen met Bluetooth of draadloze functies:
Problemen → verbinding valt weg of werkt niet goed.
Oplossing → software updaten of Bluetooth-instellingen resetten.
Accu Gerelateerde Foutmeldingen ION-Systeem:
Melding | Probleem | Oplossing |
---|---|---|
E01 | Batterijpakket leeg | Laad het batterijpakket op |
E02 | Buiten temp. grenzen geladen | Laad opnieuw bij temp. tussen -5 en +50. Als E02 komt tijdens laden: accu defect |
E03 | Software versie controleren | Plaats zekering opnieuw, laad het batterijpakket geheel op, update de software |
E04 | Fiets aan de lader aangesloten | Ontkoppel de lader van de fiets |
E11 | Elektronica probleem in batterij | Verwijder zekering, doe hem na 10 sec. weer terug en laadt batterij compleet op |
E12 | Software melding uit batterij of motor | Display of stekker tussen accu en motor los geweest: dan verdwijnt deze melding na 10 sec., zo niet dan is accu of motor stuk |
E15 | Afwijking in het laadmanagement | Zet de fiets aan de lader en wacht tot deze volledig is opgeladen |
E18 | Spanningsverschil tussen de cellen van batterijpakket | Zet de fiets aan de lader en wacht tot de fiets volledig is opgeladen. Je kunt dit ook verhelpen door de zekering er even uit te doen en dan er weer in. Laat hem 24 uur aan het stopcontact, dan gaat hij een egalisatielading doen |
E19 | Batterijpakket buiten de temperatuurgrenzen | Wacht tot het batterijpakket binnen de temperatuurgrenzen is. Het opladen gaat dan automatisch verder |
E24 | Extender aangesloten | Ontkoppel de extender, verwijder zekering, doe hem na 10 sec. weer terug en laadt batterij compleet op |
E32 | Batterij elektronica te warm | Laat het batterijpakket afkoelen en schakel de ondersteuning opnieuw in |
E0122 | Probleem tijdens het opladen van de Range Extender | Schakel de verlichting in/uit en wacht 10 seconden. Sluit de lader opnieuw aan. Neem contact op met uw dealer als de melding terugkomt |
E0123 | Range Extender wordt niet herkend | De Range Extender moet worden aangemeld. Neem contact op met uw dealer |
Gazelle – E-bike ondersteuning valt uit
Bij Gazelle elektrische fietsen kan het uitvallen van de trapondersteuning verschillende oorzaken hebben. Soms stopt de ondersteuning direct bij het wegrijden, soms pas na enkele minuten. Hieronder vind je de meest voorkomende oorzaken én wat je zelf kunt controleren.
Veelvoorkomende oorzaken
Versleten of slecht functionerende accu.
Defecte trapkrachtsensor of snelheidssensor.
Bekabeling die los zit of beschadigd is.
Problemen met het display of de controller.
Zelf te controleren (5 minuten check)
Accu plaatsen & contacten reinigen – Haal de accu uit de houder en controleer of de contacten schoon zijn. Reinig indien nodig met een droge doek.
Magneet snelheidssensor – Controleer of de magneet bij het wiel goed langs de sensor loopt en niet verschoven is.
Bekabeling – Kijk of er kabels loshangen, geknikt of beschadigd zijn.
Display – Staat het goed vastgeklikt en reageert het correct bij inschakelen?
Display resetten op je Gazelle Bosch E-bike
Is het display van je Gazelle met Bosch aandrijving uitgevallen? Dit kan te wijten zijn aan een softwarefout. Om dit te verhelpen, kun je het display resetten. Schakel het display in en houd tegelijkertijd de reset- en i-knop minimaal drie seconden ingedrukt. Dit brengt je naar het instellingenmenu. Blader hier door alle beschikbare weergaveopties, kies degene die je wilt en houd de reset-knop ingedrukt totdat het scherm weer op nul staat.
Incorrecte snelheidsweergave op het display
Zie je een snelheid van 0 km/u op je display terwijl je aan het fietsen bent? Dit kan een indicatie zijn dat de sensor magneet niet correct is geplaatst. Om dit probleem aan te pakken, pas je de positie van de magneet op het achterwiel aan zodat deze dichter bij de sensor komt. Zorg ervoor dat de afstand tussen de magneet en de sensor minimaal is voor een nauwkeurige snelheidsmeting.
Foutcodes Gazelle Panasonic Systeem
Foutcode | Omschrijving | Oplossing |
---|---|---|
E1 | Rotatiesensor fout, heeft u de aan/uit toets ingedrukt terwijl u aan het fietsen was? | Druk zonder te trappen op de aan/uit toets. |
E3 | Batterijverificatie fout, de batterij wordt niet herkend als een originele batterij | Plaats een originele batterij, of laat deze door ons nakijken. |
E5 | Schakelverificatie fout, het display kan niet gedetecteerd worden | Controleer de kabelverbindingen en contactpunten van de houder en het display |
E6 | Trapkrachtsensor fout | Schakel het systeem weer in, raadpleeg uw Gazelle Dealer als het probleem aanhoudt |
E7 | Trapkrachtsensor fout | Raadpleeg uw Gazelle Dealer |
E8 | Hall IC error | Controleer de kabels tussen de accuhouder en de motor. |
E9 | Motoreenheid fout | Raadpleeg uw Gazelle Dealer |
EC | Snelheidssensor | Controleer de kabel tussen de accuhouder en de snelheidssensor. |
EF | Motoreenheid update fout | Raadpleeg uw Gazelle specialist |
Foutcodes Gazelle Innergy systeem
Foutmeldingen die iets te maken hebben met de accu van een Gazelle Innergy:
Probleem / Foutmelding | Oorzaak | Oplossing | Opmerkingen |
---|---|---|---|
A.1 Accuserienummer onbekend | De accu is niet gekoppeld met de fiets | De accu dient aangemeld te worden bij een Gazelle Dealer | |
A.2 Accu te warm of te koud (laden) | De accu is te warm of te koud tijdens het laden. | Te warm: Laat de accu afkoelen. Te koud: Laat de accu opwarmen en laad opnieuw. | Foutcode kan verdwijnen |
A.3 Accu te warm of te koud (gebruik) | De accu is te warm of te koud tijdens het gebruik in de fiets. | Te warm: Laat de accu afkoelen. Te koud: Laat de accu opwarmen en plaats terug in fiets. | Foutcode kan verdwijnen |
A.4 Communicatiefout met de accu | Verschillende mogelijkheden, elektronica (BMS) of slechte verbindingen. |
| |
A.5 Geen verhuurcode (accu) | De fiets is ingesteld als verhuurfiets maar de accu heeft geen code. | Check verhuur tabblad en ken verhuurcodes toe. | |
A.6 Accu te koud (tijdens gebruik) | De accu is te koud tijdens gebruik. | Laat de accu opwarmen in een ruimte met kamertemperatuur. | Leg de accu niet op een verwarming |
Gazelle Innergy problemen
Foutcodes die iets te maken hebben met de motor van een Gazelle innergy
Code | Probleem | Oplossing |
---|---|---|
B.2 | De motor is te warm geworden tijdens het gebruik. | Laat de motor afkoelen door de fiets in de schaduw en/of wind te plaatsen. Als de foutmelding blijft terugkomen, vervang dan de motor. |
B.6 | Er is een communicatiefout met de display opgetreden. | Bij Xtra en Excellent: Schakel eerst het display uit met de aan/uit knop alvorens het los te maken. Vervang zo nodig het display of de displayhouder. |
B.7 | De fiets is niet aangemeld en heeft meer dan 40 km gereden. | Meld de fiets aan om deze foutmelding te voorkomen. |
B.8 | De motor heeft niet genoeg spanning gekregen. | Controleer de accu en bekabeling. Probeer een andere accu. Als het probleem blijft, controleer de bekabeling en connectoren. |
B.10 | De elektronica in de motor is te warm geworden. | Als de foutmelding blijft terugkomen, vervang dan de motor. |
B.11 | De elektronica in de motor heeft een spanningsfout gemeld. | Als de foutmelding blijft terugkomen, vervang dan de motor. |
B.12 | De elektronica in de motor meldde een stroomfout. | Als de foutmelding blijft terugkomen, vervang dan de motor. |
B.13 | De ondersteuningscurven zijn niet geladen in de motor. | Dit kan niet zelf hersteld worden. |
B.14 | Er is een te hoge stroom in de motor gedetecteerd, mogelijk door een kortsluiting. | Als de foutmelding niet verdwijnt, moet de motor worden vervangen. |
Koga elektrische fiets – ondersteuning valt weg
Ervaar je dat de trapondersteuning van je Koga e-bike wegvalt? Koga-fietsen zijn uitgerust met verschillende aandrijfsystemen, zoals Bosch, Shimano en de Ion-lijn. Hoewel accuproblemen bij Koga minder vaak voorkomen, kunnen er toch storingen optreden.
Veelvoorkomende klachten
Verlies van trapondersteuning tijdens het fietsen.
Display werkt niet naar behoren → geen of foutieve informatie.
Beperkte actieradius van de accu → fiets haalt minder kilometers dan normaal.
Let op: de precieze oorzaak en oplossing kan verschillen per type aandrijfsysteem. Het is belangrijk klachten tijdig te signaleren om grotere problemen te voorkomen.
Koga ION – foutcodes
Bij de Koga ION-lijn kunnen op de accu verschillende foutcodes verschijnen. Deze codes geven aan waar het probleem zit en helpen bij de diagnose.
Errorcode | Oorzaak | Oplossing |
---|---|---|
E01 | Fietsaccu leeg | Laad de fietsaccu op. |
E03 | Fietsaccu defect | Mogelijk moet de fietsaccu worden vervangen. Neem contact op met uw Koga dealer. |
E05 | Slechte verbinding naar de motor | Schakel de trapbekrachtiging opnieuw in en controleer of het batterijpakket goed in het docking station zit. |
E06 | Kortsluiting in de verlichting | Neem contact op met uw dealer. |
E07 | Motor buiten temperatuurgrenzen | De motor is te zwaar belast. Laat deze afkoelen zodat u weer verder kunt rijden. |
E14 | Display wordt niet herkend | Het display moet opnieuw worden ingesteld. Neem contact op met uw dealer. |
E16 | Constante uitslag krachtsensor | Voer een kalibratie uit door 5 seconden de lichtknop ingedrukt te houden. |
E19 | Batterijpakket buiten de temperatuurgrenzen | Wacht tot het batterijpakket binnen de temperatuurgrenzen is. Het opladen gaat dan automatisch verder. |
E20 | Servicebeurt vereist | Neem contact op met uw dealer voor de geplande onderhoudsbeurt. |
E23 | Serienummer motor onjuist | Het batterijpakket is niet aangemeld op deze fiets. Mocht dit wel het geval zijn, neem dan contact op met uw dealer. |
E30 | Geen communicatie met koppelsensor | Schakel de trapbekrachtiging opnieuw in en controleer of het batterijpakket goed in het docking station zit. |
E32 | Batterij-elektronica te warm | Laat het batterijpakket afkoelen en schakel de ondersteuning opnieuw in. |
E34 | Bedieningsunit ondersteunt geen accessoires | Neem contact op met uw Koga dealer. |
E35 | Geen communicatie met gashendel | Neem contact op met uw Koga dealer. |
E39 | Verkeerde lader aangesloten | Sluit de juiste lader aan. |
E45 | Max. temperatuur motorcontroller bereikt | Laat de motorcontroller afkoelen en schakel de ondersteuning opnieuw in. |
E55 | Onbekend serienummer van de motor of fout in motorcommunicatie | Neem contact op met uw Koga dealer. |
RIH Omega elektrische fiets – display of ondersteuning valt uit
RIH e-bikes staan bekend om hun betrouwbaarheid, maar ook bij dit merk kunnen er storingen optreden. Hieronder vind je de meest voorkomende problemen en oplossingen.
Probleem | Oplossing |
---|---|
Uitvallen van de elektrische ondersteuning | Controleren van contactpunten. Mocht dit niet baten, het vervangen of laten reviseren van de accu |
Verminderde actieradius | Het vervangen of reviseren van de Rih accu |
Defecte Sensor | Het vervangen van de sensor door een gecertificeerde monteur |
Kapotte Computer/Display | Het display nagekeken en eventueel vervangen door een nieuw exemplaar |
Vastgelopen Motor | De motor moet worden opgestuurd voor revisie of, in extreme gevallen, volledig worden vervangen |
Kleinere technische mankementen | Een grondige inspectie door een monteur om de exacte oorzaak te vinden. |
Extra aandachtspunt – RIH accu verwijderen
Soms komt het voor dat de RIH-accu vastzit en niet op de normale manier loskomt. Probeer nooit met kracht te wrikken om schade te voorkomen → laat dit controleren door een monteur of specialist. RIH accu verwijderen.
Elektrische fiets ondersteuning valt uit Batavus
Valt de trapondersteuning van je Batavus e-bike uit? Dit kan meerdere oorzaken hebben: van een versleten accu tot problemen met de motor, sensor of elektronica. Zelfs kleinere zaken, zoals losse bedrading, kunnen storingen veroorzaken.
Accu & compatibiliteit
Zoals alle batterijen verliezen ook Batavus-accu’s na verloop van tijd capaciteit.
Bij een lege accu is er vaak nog resterende capaciteit aanwezig om bijvoorbeeld de verlichting te laten werken.
Compatibiliteit:
Met systemen zoals Bosch, E-motion of Shimano kun je vaak verschillende accu’s gebruiken.
Bij Batavus ION zijn accu’s beveiligd en niet uitwisselbaar.
Errorcodes Batavus Ion Systeem
Het Batavus ION-systeem geeft storingscodes weer op het display. Elke foutcode wijst op een specifiek probleem.
Foutcodes | Diagnose | Oplossing |
---|---|---|
E01 | Batterijpakket leeg | Laad het batterijpakket op of controleer op te zware belasting. |
E03 | Softwareversie controleren | Update software of vervang de accu (BMS). |
E04 | Fiets aan de lader aangesloten | Ontkoppel de lader. |
E05 | Slechte verbinding naar de motor | Zorg voor goede contacten en plaats batterijpakket correct. |
E06 | Kortsluiting in de verlichting | Controleer bedrading en accu. |
E07 | Motor buiten temperatuurgrenzen | Wacht tot de motor afkoelt. |
E08 | Probleem met de motorsensor | Laad nieuwe software of vervang motor. |
E12 | Softwaremelding | Controleer connecties of vervang defecte onderdelen. |
E13 | Display reageert niet goed | Zorg voor goed contact tussen display en houder. |
E14 | Display wordt niet herkend | Raadpleeg uw dealer. |
E15 | Afwijking in het laadmanagement | Laad de fiets volledig op. |
E16 | Constante uitslag krachtsensor | Voer een kalibratie uit. |
E17 | Maximale motorstroom bereikt | Wacht tot de melding verdwijnt. |
E18 | Spanningsverschil tussen cellen | Laad volledig op of overweeg revisie/vervanging. |
E19 | Batterijpakket buiten temperatuurgrenzen | Wacht tot temperatuur normaliseert. |
E20 | Servicebeurt vereist | Neem contact op met uw dealer. |
E21 | Regelaar motorstroom | Ondersteuning wordt teruggeregeld. |
E22 | Problemen tijdens het laden | Herhaal laadproces of raadpleeg dealer. |
E23 | Serienummer motor onjuist | Contacteer uw dealer. |
E30 | Geen communicatie met koppelsensor | Controleer de docking station en schakel trapbekrachtiging opnieuw in. |
E32 | Batterij elektronica te warm | Laat het batterijpakket afkoelen. |
E34 | Bedieningsunit ondersteunt geen accessoires | Contacteer uw dealer. |
E35 | Geen communicatie met gashendel | Controleer stekkertje en plaats display opnieuw. |
E37 | Specifiek RX+ | Update de software. |
E47 | Koppelsensor defect | Vervang de koppelsensor. |
E48 | Probleem oplaadsysteem | Controleer oplader en/of installeer nieuwe software. |
E0122 | Problemen tijdens het opladen van de Range Extender | Herhaal laadproces of raadpleeg dealer. |
E0123 | Range Extender wordt niet herkend | Meld de Range Extender aan via uw dealer. |
Qwic Ondersteuning Valt Weg: Hoe dit Op te Lossen?
Heb je problemen met de ondersteuning van je Qwic fiets? Hier lees je hoe je dit kunt oplossen en voorkomen.
Qwic accu problemen, ondersteuning valt weg tijdens het fietsen: Controleer eerst of je fietsaccu correct is geplaatst. Als dat in orde lijkt te zijn, kan het zijn dat de acculading minder dan 10 tot 20% bedraagt. Bij een capaciteit van minder dan 10 tot 20% schakelt de elektrische ondersteuning uit om de accu te beschermen tegen diepte ontlading. Dit zal voornamelijk bij een hogere vermogensvraag gebeuren.
Als je nog onderweg bent, probeer dan de accu opnieuw in te schakelen. Selecteer via het display een lagere ondersteuningsstand, zodat je je bestemming met elektrische hulp kunt bereiken. Laad de accu bij aankomst zo snel mogelijk op.
Qwic Display gaat niet aan
Kan een probleem zijn in de accu, maar ook verbindingen tussen het display en controller, of Motor en controller. Check deze eerst voordat je bij de accu gaat zoeken.
Qwic Storingscodes
Uw fiets heeft een zelfdiagnosefunctie om eventuele defecten snel te identificeren en op te lossen. Storingen worden aangegeven met een storingsymbool en een code op de display, waar normaal gesproken het keuzeveld staat. Sommige storingen kunt u zelf verhelpen. \
Nieuwe modellen
Error code | Probleem | Oplossing |
---|---|---|
Code 7 | Accu connectie | Controleer of de accu goed contact maakt en op slot klikt. Controleer of de accu niet trilt tijdens het rijden. |
Code 10, 11, 80 | Te hoge temperatuur motor | De motor is oververhit en is mogelijk belast. Laat de motor afkoelen en start het systeem opnieuw op. Bij overbelasting is het verstandig om de ondersteuningsstand lager te zetten als de situatie verder niet verandert |
Code 21, 48 | Snelheidssensor | Controleer de positie van de magneet in het achterwiel. Deze moet gecentreerd langs de sensor op de linkerachterbrug staan op een afstand van niet meer dan 15 mm. |
Code 64, 66, 67 | Accuspanning te laag | Controleer of de accu voldoende is opgeladen en laad deze op indien nodig. |
Code 116 | Remsensor | Wanneer je het display aanzet terwijl je de rem inknijpt, kan deze foutcode voorkomen. |
Storingscodes voor MD11, MD11 Speed, MN380, MA11 Speed:
- Storing 48 - Geen snelheidssignaal: Controleer of het magneetje in het achterwiel correct langs de snelheidssensor op het frame beweegt. Het magneetje kan losgeraakt zijn.
- Storing 65, 66 of 67 - Accucapaciteit Laag: Zorg ervoor dat de batterij volledig opgeladen is. Laad de batterij op indien nodig.
Storingscodes voor RD11, RD11 Speed:
- Storing 64, 66 of 67 - Batterijspanning Te Laag: Controleer of de batterij goed is opgeladen. Laad de batterij op indien nodig.
- Storing 80 - Systeemtemperatuur: De aandrijving is oververhit. Laat de fiets afkoelen. Neem contact op met uw dealer bij herhaalde problemen.
- Storing 116 x - Remsensor: Deze fout kan optreden als de rem wordt ingeknepen tijdens het opstarten van de display. Als de rem niet actief was, neem dan contact op met de dealer.
Oudere modellen
Voor QWIC e-bikes met een H501 console uit 2016 of eerder worden de volgende foutcodes getoond.
Foutcode | Probleem | Aangeraden Oplossing |
---|---|---|
Error 1 | Probleem met 3-Fase aansturing | Controleer de 3-Fase aansturing, kabel van motor naar controller |
Error 2 | Gashendel aansluiting defect (Startdetectie) | Controleer de gashendel aansluiting. |
Error 3 | Motorkabel 3-Fase bedrading probleem | Controleren van motorkabel. |
Error 4 | Defect in motor of motorkabel | Controleren van motorkabel en motor. (Stekkers) |
Error 5 | Storing in remsensor | Controleren van remsensor. (Schoonmaken) |
Error 6 | Accu met te laag voltage | Opladen van accu. |
Error 7 | Motor is geblokkeerd | Vrijmaken van motor. (Stekkers controleren) |
Error 8 | Storing in controller | Resetten van controller. |
Error 9 | Storing in display | Resetten van display. |
Bosch fietscomputer valt uit: Problemen en oplossingen
Valt je Bosch fietscomputer uit tijdens het rijden? Wanneer een elektrische fiets uitgerust met een Bosch-systeem ondersteuningsproblemen ondervindt, kunnen er verschillende oorzaken zijn. Een grondige controle van de accu en het elektrische circuit kan vaak meer inzicht bieden
Een overzicht van Bosch Errorcodes met de daarbij behorende problemen en oplossingen is te zien in volgende tabel:
Errorcode | Probleem | Oplossing |
---|---|---|
656 | Softwareversiefout | Neem contact op met uw Bosch dealer zodat hij de SW-update uitvoert. |
655 | Meervoudige accufout | Schakel het eBike-systeem uit. Verwijder de accu en plaats hem er opnieuw in. Start het systeem opnieuw. |
640 | Interne accufout | Start het systeem opnieuw. Blijft de error terugkomen? Laat de accu nakijken. |
620 | Fout laadapparaat | Probeer een andere lader. Vervang de lader. |
610 | Accuspanningsfout | Start het systeem opnieuw. Verwissel de batterij of laat deze nakijken. |
606 | Externe accufout | Controleer de bekabeling en contactpunten. Start het systeem opnieuw. |
605 | Accutemperatuurfout tijdens het laden | Scheid het laadapparaat van de accu. Laat de accu afkoelen. |
605 | Accutemperatuurfout | De eBike bevindt zich buiten het toegestane temperatuurbereik. Schakel het eBike-systeem uit om de aandrijfeenheid tot het toegestane temperatuurbereik te laten afkoelen of opwarmen. Start het systeem opnieuw. |
603 | Interne accufout | Start het systeem opnieuw. |
602 | Interne accufout tijdens het laden | Scheid het laadapparaat van de accu. Start het eBike-systeem opnieuw. Sluit het laadapparaat op de accu aan. |
602 | Interne accufout | Start het systeem opnieuw. |
550 | Een niet toegestane verbruiker werd herkend. | Verwijder de verbruiker. Start het systeem opnieuw. |
540 | Temperatuurfout | De eBike bevindt zich buiten het toegestane temperatuurbereik. Schakel het eBike-systeem uit om de aandrijfeenheid tot het toegestane temperatuurbereik te laten afkoelen of opwarmen. Start het systeem opnieuw. |
531 | Configuratiefout | Start het systeem opnieuw. |
530 | Accufout | Schakel de eBike uit, verwijder de eBike-accu en plaats de eBike-accu er opnieuw in. Start het systeem opnieuw. |
511 | Interne fout van aandrijfeenheid | Start het systeem opnieuw. |
510 | Interne sensorfout | Start het systeem opnieuw. |
503 | Fout van snelheidssensor | Start het systeem opnieuw. |
502 | Fout in de fietsverlichting | Controleer het licht en de bijbehorende bekabeling. Start het systeem opnieuw. |
500 | Interne fout van aandrijfeenheid | Start het systeem opnieuw. |
490 | Interne fout van de boordcomputer | Boordcomputer/display laten controleren of vervangen |
450 | Interne SW-fout | Start het systeem opnieuw. |
440 | Interne fout van aandrijfeenheid | Start het systeem opnieuw. |
430 | Interne accu van de boordcomputer leeg | Boordcomputer opladen (in de houder of via USB-aansluiting) |
426 | Interne tijdoverschrijdingsfout | Start het systeem opnieuw. |
424 | Communicatiefout van de componenten onderling | Aansluitingen en verbindingen laten controleren |
423 | Verbindingsprobleem van de eBikeaccu | Aansluitingen en verbindingen laten controleren |
422 | Verbindingsprobleem van aandrijfeenheid | Aansluitingen en verbindingen laten controleren |
418 | Een of meer toetsen van de bedieningseenheid zijn geblokkeerd. | Controleer of er toetsen zijn vastgeklemd, bijv. door binnengedrongen vuil. Reinig de toetsen indien nodig. |
414 | Verbindingsprobleem van bedieningseenheid | Aansluitingen en verbindingen laten controleren |
410 | Een of meerdere toetsen van de boordcomputer zijn geblokkeerd. | Controleer of er toetsen zijn vastgeklemd, bijv. door binnengedrongen vuil. Reinig de toetsen indien nodig. |
Het wordt aanbevolen om regelmatig onderhoud en inspectie uit te laten voeren door een gecertificeerde dealer of specialist om deze problemen te voorkomen of op te lossen. Bij KWS Seuren kan men de accu gedetailleerd inspecteren en, indien nodig, reviseren. Ook kunnen hier software- en sensorproblemen worden vastgesteld en verholpen. Raadpleeg de errorcode tabel voor meer gedetailleerde informatie.
Cortina elektrische fiets valt uit tijdens het rijden
Heb je last van een Cortina e-bike die onderweg plots stopt met ondersteunen? Hieronder vind je de meest voorkomende oorzaken én wat je zelf kunt controleren. Controleer of de Ecomo accu goed in het slot zit
Snelle checks
Controleer of de Ecomo-accu stevig in het slot zit en niet kan bewegen in de drager.
Kijk of de accu volledig is opgeladen.
Laadt de oplader de accu niet meer helemaal vol? Dan kan het probleem in de lader of accu zitten.
Sluit problemen uit door, waar mogelijk, componenten tijdelijk te vervangen of te testen met een andere accu/lader.
In het Cortina Ecomo-display kun je de capaciteit instellen: controleer of deze overeenkomt met de capaciteit van je accu.
Ondersteuning valt weg tijdens het fietsen
Controleer altijd eerst of de accu correct is geplaatst.
Is de acculading lager dan 10–20%? Dan schakelt de ondersteuning automatisch uit om de accu te beschermen tegen diepe ontlading.
Bij een 24V accu gebeurt dit rond de 21V.
Bij een 36V accu schakelt de ondersteuning uit onder de 30V.
Cortina Ecomo accu valt uit
Een veelvoorkomend probleem bij de Cortina Ecomo:
De accu laadt niet meer volledig op.
De fiets valt plotseling uit, vooral bij een bijna lege accu.
Mogelijke oorzaken:
Versleten batterijcellen.
Defecte BMS (Battery Management System).
Condens of vocht in de accu → dit kan storingen veroorzaken.
Giant / Yamaha motorproblemen:
Yamaha e-bikes staan bekend om hun betrouwbaarheid en efficiëntie. Toch kunnen er soms problemen opduiken met de motor, de sensor of de accu. Hier zijn enkele veelvoorkomende problemen en hun oplossingen.
Probleem: Ondersteuningsniveau is niet te wijzigen
- Oplossing: Als je het ondersteuningsniveau niet kunt wijzigen, kan dit komen door stof of vuil onder de knoppen van het display. Open het display voorzichtig en maak de knoppen schoon. Na deze schoonmaak zou je het ondersteuningsniveau weer moeten kunnen aanpassen.
Probleem: Problemen met de uitlijning van de sensor
- Oplossing: Controleer de sensoren bij de crank en de achternaaf. Zorg dat ze schoon zijn en correct gepositioneerd. Als ze niet juist zijn uitgelijnd of geblokkeerd zijn, pas ze dan aan. Als je twijfelt, neem dan contact op met een erkende dealer of reparateur.
Probleem: Geluid of trillingen van de Motor
- Oplossing: Controleer of er losse onderdelen zitten in de aandrijflijn of motorbehuizing. Draai ze indien nodig aan. Zorg ook dat de ketting goed gesmeerd is, wat kan helpen bij het verminderen van geluiden.
Yamaha/Haibike Foutcodes en Oplossingen
Verdraaide Spakenmagneet
- Foutcodes: SPD SNSR/CHK MAGNET
- Oorzaak: De spaakmagneet op het achterwiel staat niet goed.
- Oplossing: Zet de magneet terug in de juiste positie. Als het probleem aanhoudt, laat dan de bedrading en de stekkerverbinding controleren door je dealer.
Fouten in de Koppelsensor
- Foutcodes: 31 tot 37
- Oplossing: Deze fouten duiden op een probleem met de koppelsensor en kunnen vaak gemakkelijk worden gewist door een bezoek aan je Winora-/Haibike dealer.
Problemen met de Kruksensor
- Foutcodes: 38 en 39
- Oplossing: Tenzij het probleem wordt veroorzaakt door een vuile of verkeerd uitgelijnde magneet, is het aan te raden om een vertrouwde dealer te raadplegen. Zij kunnen de foutcode identificeren met een Yamaha-diagnosetool en de fout wissen.
Shimano Steps display gaat niet aan - Foutcodes
Shimano E-bikes, waaronder de populaire EP8 en de STEPS E8000, E7000, E6100 en E5000 motoren, staan bekend om hun betrouwbaarheid. Echter, net als bij alle technologie, kunnen er soms foutcodes verschijnen. Hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende foutcodes en hun oplossingen, gerangschikt van hoog naar laag.
Foutcode W103, W106, W013 of E012 - Probleem met de Koppelsensor
- Oorzaak: De koppelsensor is mogelijk niet volledig geïnitialiseerd.
- Beperking bij Weergave Fout: Minder ondersteuning dan gebruikelijk of complete uitval.
- Oplossing: Haal je voeten van de pedalen, druk op de aan/uit-knop van de accu en start het systeem opnieuw. Belangrijk: zet geen druk op de pedalen tijdens het aan- en uitzetten. Als dit niet helpt, probeer dan de tip onderaan de tabel.
Foutcode W101, W011 of E014 - Probleem met de Rijsnelheidssensor
- Oorzaak: De rijsnelheid wordt niet gedetecteerd.
- Beperking: De maximale snelheid waarbij ondersteuning wordt geboden, kan minder zijn dan gebruikelijk.
- Oplossing: Controleer of de snelheidssensor correct is geïnstalleerd en de spaakmagneet op de juiste positie staat. De afstand van de sensor op de achtervork tot de spaakmagneet moet tussen 3 en 17 mm zijn.
Foutcode W100 of W010 - Probleem met de Motortemperatuur
- Oorzaak: De temperatuur van de motor is hoger dan normaal.
- Beperking: Minder ondersteuning dan gebruikelijk.
- Oplossing: Neem een pauze en wacht tot de temperatuur van de motor is gedaald. Gebruik de ondersteuningsfunctie niet tot die tijd.
Foutcode W20 - Probleem met de Batterijtemperatuur
- Oorzaak: De batterijtemperatuur ligt buiten het bedrijfsbereik.
- Beperking: Het systeem start niet op.
- Oplossing: Als de temperatuur buiten het bereik valt, bewaar de batterij op een koele plek uit direct zonlicht tot de interne temperatuur is gedaald. Als de temperatuur te laag is, bewaar de batterij binnen of op een warme plaats tot de temperatuur binnen het toegestane bereik ligt.
Foutcode E10 - Systeemfout
- Oorzaak en Beperking: Er is een systeemfout opgetreden, geen ondersteuning bij trappen.
- Oplossing: Herstart het systeem. Als dit het probleem niet oplost, bezoek dan de dealer.
Foutcode E20 - Communicatiefout
- Oorzaak: Communicatiefout tussen de batterij en motor.
- Beperking: Geen ondersteuning bij trappen.
- Oplossing: Controleer of alle kabels tussen de batterij en motor correct zijn aangesloten en niet beschadigd zijn. Wissel de batterij
Foutcode W012 - Probleem met de crank
- Oorzaak: De crank is verkeerd gemonteerd of staat in een verkeerde hoek ten opzichte van de aandrijfeenheid.
- Oplossing: Installeer de crank correct en herstart het systeem. Als er geen verbetering is, bezoek dan de dealer.
Algemene Oplossingen voor Foutcodes W013, W103, W106 en E012
- Stap 1: Schakel de e-bike uit voor 10 seconden en dan weer aan, zonder druk op het pedaal uit te oefenen. Het beste is om volledig van de e-bike af te stappen.
- Stap 2: Als stap 1 niet werkt, draai dan de crank twee tot drie keer achteruit en herhaal stap 1.
- Stap 3: De koppelsensor kan ook tijdens het rijden geïnitialiseerd worden. Maak een korte rit met de motor aan.
- Stap 4: Als bovenstaande stappen niet helpen, kan een incorrect afgestelde kettingspanning het probleem zijn. Controleer en stel de kettingspanning van je e-bike bij.
- Stap 5: Als de voorgaande stappen niet helpen, probeer dan de volgende truc: klem de e-bike in een werkstandaard of zet hem omhoog met een veilige fietsstandaard zodat het achterwiel en de cranks vrij kunnen draaien. Schakel de e-bike uit en weer aan. Laat de cranks draaien totdat de e-bike een doelsnelheid tussen 10 en 20 km/u bereikt. Stop de cranks op één positie gedurende 2 seconden, versnel dan opnieuw en laat vrij draaien. Herhaal deze stappen meerdere keren, stop de cranks telkens op dezelfde positie. Als er geen verbetering is, herhaal de procedure door de cranks op een andere positie te stoppen.
Shimano Foutcodes - Errorcodes
Foutcode | Oorzaak | Probleem | Oplossing |
---|---|---|---|
W103, W106, W013 of E012 | De koppelsensor is mogelijk niet volledig geïnitialiseerd. | Ondersteuning is mogelijk minder dan gebruikelijk of valt helemaal weg. | Haal je voeten van de pedalen, druk op de aan/uit-knop van de accu en herstart het systeem. Belangrijk: zet geen druk op de pedalen tijdens het aan- en uitzetten. |
W101, W011 of E014 | De rijsnelheid wordt niet gedetecteerd. | De maximale snelheid waarbij ondersteuning wordt geboden, kan minder zijn dan gebruikelijk. | Controleer of de snelheidssensor correct is geïnstalleerd en de spaakmagneet op de juiste positie staat. De afstand van de sensor op de achtervork tot de spaakmagneet moet tussen 2 en 15 mm zijn. |
W100 of W010 | De motortemperatuur is hoger dan normaal. | Ondersteuning is mogelijk minder dan gebruikelijk. | Neem een pauze en wacht tot de temperatuur van de motor is gedaald. Gebruik de ondersteuningsfunctie niet tot die tijd. |
W20 | De batterijtemperatuur ligt buiten het bedrijfsbereik (-10° C tot 50° C bij gebruik en 0° C tot 40° C bij opladen). | Het systeem start niet op. | Als de temperatuur te hoog is tijdens gebruik, laat de batterij afkoelen op een koele plek uit direct zonlicht. Als de temperatuur te laag is, bewaar de batterij binnen of op een warme plek. |
E10 | Er is een systeemfout opgetreden. | Geen ondersteuning bij trappen. | Herstart het systeem. Als dit het probleem niet oplost, bezoek dan de dealer. |
E20 | Er is een communicatiefout opgetreden tussen de batterij en motor. | Geen ondersteuning bij trappen. | Controleer of alle kabels tussen de batterij en motor correct zijn aangesloten en niet beschadigd zijn. (Verwissel batterij om het probleem uit te sluiten) |
W012 | De crank is verkeerd geïnstalleerd of staat in een verkeerde hoek ten opzichte van de aandrijfeenheid. | Installeer de crank correct en herstart het systeem. Als er geen verbetering is, bezoek dan de dealer. |