Spatwaterdicht door fabrikanten
Fabrikanten hebben tegenwoordig de plicht om ervoor te zorgen dat een accu spatwaterdicht wordt gemaakt. Dit houdt in dat een fietsaccu moet worden gebruikt bij een normale regenbui. De accu is dus spatwaterdicht, en niet waterdicht. Hier zit een groot verschil in. Waterdicht wil zeggen dat er op geen enkele manier water in het elektronische apparaat kan komen. Dit is bij een fietsaccu helaas niet het geval. Langdurig de fiets in de regen stallen of fietsen is dus zeer slecht voor de accu.
Elektrische fiets en regen
Als er echt geen mogelijkheid bestaat om de accu overdekt te stallen, haal dan de accu uit de fiets. Zorg er dan bij het inzetten van de accu voordat de contactpunten van de fiets en de accu goed droog en schoon zijn. Dit zal roestvorming en problemen bij de contactpunten voorkomen.
Fietsaccu’s verbeteren
Na een revisie monteren wij de accu precies op dezelfde manier zodat de accu, net als bij een nieuw product, weer spatwaterdicht wordt. Bij veel accu’s kunnen wij deze zelfs nog beter dicht maken door speciale kit voor de behuizingen te gebruiken. Hierdoor zullen kieren in de behuizing minder water binnen laten en zal waterschade minder snel kunnen voorkomen.
Tips om waterschade te voorkomen en te beperken!
Om waterschade te voorkomen geven wij u hieronder een aantal handige tips om waterschade te voorkomen of te beperken.
1. Fiets niet / zo min mogelijk door de regen
Natuurlijk is dit in Nederland bijna niet te doen, maar het kan wel worden vermeden. Een fietsaccu kan dus goed tegen een kleine regenbui. Maar bij een flinke regenbui adviseren wij om even te schuilen.
2. Stal de fiets op de juiste manier
Zorg ervoor dat de fiets altijd overdekt staat gestald. Is hier geen mogelijkheid voor? Haal dan de accu uit de fiets of gebruik een beschermhoes.
3. Aansluiting controleren
Controleer voordat u de accu in de fiets steekt de contactpunten van de accu en de display. Zorg ervoor dat deze droog en schoon zijn. Ook na een fietsrit in de regen is het slim om deze contactpunten schoon en droog te maken om slijtage en schade te voorkomen.
4. Schoonmaken elektrische fiets
Gebruik voor het schoonmaken van de fiets geen hogedruk reiniger. Maak de elektronische componenten schoon met een vochtige doek en droog deze na afloop goed af.
5. Niet direct laden
Hebt u gefietst in de regen? Droog dan eerst de accu af en laat deze goed drogen voordat u de accu gaat laden. De lader kan kortsluiting veroorzaken als de contactpunten nog nat zijn. Zorg er ook voor dat de accu op kamertemperatuur opgeladen wordt.
6. Opslag van de accu
Niet alleen de fiets moet goed worden gestald, ook de accu moet op de juiste manier worden opgeslagen. Bewaar en laad de accu bij voorkeur binnen op kamertemperatuur. Een vochtige schuur of overkapping kan waterschade door vocht creëren. Vochtdruppels op de printplaat kan resulteren in corrosie en kan hierdoor kapot gaan.
7. Vervoeren van de fiets
Gaat u wat verder weg en neemt u de fiets achterop de auto mee? Haal dan altijd de accu en het display van de fiets. De hoge snelheden en eventueel water zullen niet ten goede doen voor uw accu. Zorg na vervoer dat de contactpunten weer goed schoon en droog zijn voor gebruik.
8. Accu reparatie
Mocht de accu het na al deze tips nog steeds niet doen? Laat de accu dan door ons nakijken. In bijna alle gevallen kunnen wij deze repareren door middel van een revisie, of het vervangen van de printplaat. Als het cellen pakket nog goed is, kan het zijn dat het vervangen van de printplaat voldoende is om de accu weer werkend te maken en is een revisie niet nodig. Een nieuwe accu kopen is dan niet nodig en scheelt enorm in de kosten.
Vocht in display elektrische fiets
Het display van een elektrische fiets, vaak ook de ‘fietscomputer’ of 'boordcomputer' genoemd, is een essentieel onderdeel dat informatie biedt over de huidige snelheid, de resterende batterijduur en andere belangrijke gegevens. Echter, zoals bij elk elektronisch apparaat, kan vocht een bedreiging vormen voor de goede werking van het display.
Waarom treedt er vocht op in displays?
Hoewel displays van elektrische fietsen doorgaans spatwaterdicht zijn, kunnen ze toch last hebben van condens. Dit gebeurt wanneer er een snelle temperatuurwisseling plaatsvindt, bijvoorbeeld wanneer de fiets van een koude naar een warme omgeving wordt verplaatst, of wanneer deze onder direct zonlicht staat. De hoge luchtvochtigheid in combinatie met temperatuurschommelingen kan vocht uit de lucht laten neerslaan op het display. Aangezien de displays niet luchtdicht zijn, kan dit leiden tot vochtvorming binnenin.
Vocht in Bosch displays
Vocht in het display van de Bosch elektrische fiets kan soms zorgwekkend lijken voor gebruikers. Echter, als het display van binnenuit beslagen raakt, hoeft men zich geen zorgen te maken over permanente schade aan de boordcomputer. De gebruikte kunststof in het display kan een zekere hoeveelheid vocht absorberen. Bij aanzienlijke temperatuurverschillen kan dit tot interne condensatie leiden. Gelukkig leidt deze condensatie niet tot storingen of corrosie. Zodra de temperatuur zich stabiliseert, zal de condens snel verdwijnen.
Vocht in Giant display
Vocht in het display van een Giant elektrische fiets ontstaat vaak door condens. Heeft u problemen met een goede connectie? U kunt zelf de contactpunten van de accu en accuhouder reinigen met een droge doek en daarna licht invetten. Bij een stekkerverbinding tussen display en accuhouder, kunt u deze licht drogen met een föhn en de punten insmeren met een beetje olie. Als het display lastig leesbaar blijft, neem dan contact op met de Giant Store voor mogelijke vervanging van de fietscomputer.
Hoe het probleem aan te pakken?
Wanneer er eenmaal vocht in het display zit, kan dit leiden tot een storing. In sommige gevallen is de storing tijdelijk en kan het display na een reset weer normaal functioneren. Er zijn echter situaties waarin het display permanent beschadigd raakt door waterschade.Indien je waterschade constateert haal het display van de fiets en leg deze te drogen op een droge plek.
Preventie:
Het is altijd beter om het probleem te voorkomen dan het later te moeten oplossen. Het wordt sterk aanbevolen om de fiets te beschermen tegen langdurige blootstelling aan regen of vocht. Hoewel het buiten stallen van een fiets onvermijdelijk kan zijn, kan een eenvoudige hoes of schuilplaats veel problemen voorkomen.
Mag een elektrische fiets buiten staan?
We hebben allemaal die momenten meegemaakt waarop we onze fiets buiten lieten staan en plotseling een wolkbreuk de lucht doorkliefde. In zo'n situatie vragen velen van ons zich af: "Is het wel veilig om mijn elektrische fiets buiten te laten staan?"
In Nederland, waar het weer vaak wisselvallig is, is deze vraag nog relevanter. Ons klimaat brengt ons geregeld onverwachte regenbuien, en met de groeiende populariteit van e-bikes, is het essentieel om te weten hoe we deze waardevolle tweewielers het beste kunnen beschermen.
Hoe zit het met de regelgeving?
Allereerst is het belangrijk te weten dat e-bike fabrikanten binnen de Europese Unie bepaalde regelgeving volgen, waaronder de 'EN 15194'-norm. Deze norm stelt specifieke veiligheidseisen aan e-bikes, waaronder ook enige mate van waterbestendigheid. Maar, en hier komt de crux, de norm specificeert niet exact in welke mate de fietsen bestand moeten zijn tegen water. Dit kan enige verwarring veroorzaken, vooral als er een zware regenbui valt.
De risico's van buiten stallen
Het buiten laten staan van een elektrische fiets is niet zonder risico's. Ja, moderne e-bikes zijn ontworpen om bestand te zijn tegen wat regen. Maar constante blootstelling aan de elementen kan op termijn schadelijk zijn. Denk aan corrosie van de metalen onderdelen, waterschade aan de accu of zelfs kortsluiting in de elektronica.
Bovendien, als uw e-bike een afneembare accu heeft en u laat deze op de fiets zitten terwijl hij buiten staat, dan wordt de accu ook blootgesteld aan het weer. Dit kan de levensduur van de accu aanzienlijk verkorten.
Een gewaarschuwd mens...
Dus, mag een elektrische fiets buiten staan? Ja, maar met de nodige voorzichtigheid en zorg. Als het droog is en u bent slechts voor korte tijd ergens, dan is er waarschijnlijk niet veel aan de hand. Maar bij langdurige blootstelling aan regen, sneeuw of zelfs felle zon, is het beter om uw e-bike op een beschutte plek te zetten.
Conclusie
Elektrische fietsen zijn er op gemaakt om tegen een beetje regen te kunnen. Helaas komt het ook wel eens voor dat er een beetje water op een niet zo gunstige plek terecht komt, zoals het display de motor of de accu. Dit kan uiteindelijk voor een grote kostenpost zorgen.
Indien je je zoveel mogelijk aan de bovenstaande tips houd voorkom je dat de onderdelen slijten of defect gaan.
Klantenservice
Bel de klantenservice
+31 (0)485 782 565
Mail ons
info@kwsseuren.nl
Vind antwoord op jouw vraag in ons helpcentrum
Wij hebben veel vragen al beantwoord voor je.
Naar het helpcentrumKan regen schade aanrichten aan mijn fietsaccu?
Fietsaccu's zijn over het algemeen ontworpen om bestand te zijn tegen normale blootstelling aan regen. Echter, langdurige blootstelling aan hevige regen of het volledig onderdompelen van de accu in water kan schade veroorzaken. Het is daarom aanbevolen om in extreme weersomstandigheden voorzorgsmaatregelen te nemen, zoals het gebruik van een beschermende hoes.
Wat moet ik doen als mijn fietsaccu nat is geworden door regen?
Als uw fietsaccu nat is geworden, schakel dan eerst de stroom uit en verwijder de accu van de fiets. Droog de accu voorzichtig met een droge doek en laat deze volledig drogen in een goed geventileerde ruimte alvorens deze weer te gebruiken of op te laden.
Is het veilig om mijn fiets met de accu buiten in de regen te laten staan?
Hoewel de meeste fietsaccu's ontworpen zijn om spatwaterdicht te zijn, is het niet aanbevolen om uw fiets met de accu voor langere tijd buiten in de regen te laten staan. Langdurige blootstelling aan vocht kan de levensduur van de accu beïnvloeden en de elektronische componenten beschadigen.
Hoe kan ik vochtproblemen in mijn fietsaccu voorkomen?
Om vochtproblemen te voorkomen, bewaar uw fietsaccu op een droge plaats wanneer deze niet in gebruik is. Vermijd het opslaan van de accu in vochtige omgevingen en zorg ervoor dat de accu en de aansluitpunten droog zijn voordat u deze aansluit of oplaadt.
Kan mijn fietsaccu schade oplopen door condensatie in de winter?
Condensatie kan optreden wanneer een fietsaccu van een koude omgeving naar een warmere omgeving wordt verplaatst. Dit kan potentieel schadelijk zijn voor de accu. Het is daarom aanbevolen om de accu te laten acclimatiseren aan kamertemperatuur voordat u deze oplaadt of gebruikt na blootstelling aan koude temperaturen.
Bij welke accu's komt veel waterschade voor?
We zien dat iedere accu wel waterschade kan krijgen, door regenbuien, condens of als de accu in het water valt. Ook de bekende merken als bijvoorbeeld Bosch hebben hier last van. Wat we wel zien is dat accu's die bijvoorbeeld geintegreerd zijn in de fiets hier minder last van hebben. Een RIH accu zit intern in een dubbele behuzing wat ook veel water indringen voorkomt. En sommige Flyer accu's zijn ingegoten in een bepaalde substantie wat ook weer veel waterproblemen voorkomt.