Een medewerker van KWS Seuren houdt een accu vast

Veelgestelde vragen: Fietsaccu

Vind antwoord op de meest gestelde vragen over jouw fietsaccu.

Wat is een fietsaccu?

Een fietsbatterij bestaat uit een reeks kleinere accucellen, die via puntlassen aan elkaar worden gekoppeld. De capaciteit van een batterij van de e-bike hangt ook samen met het vermogen uitgedrukt in ampère-uur.

Waar bestaat een fietsaccu uit?

Een accu bestaat uit een behuizing met daarin batterijcellen en elektronica. Deze zorgen gezamenlijk voor opgeslagen elektrische energie. Deze energie zorgt vervolgens voor de aandrijving van het trapondersteunende motorsysteem van de e-bike.

De accu maakt geen verbinding met mijn fiets

Het kan wel eens voorkomen dat de accu geen verbinding maakt met de fiets. DIt kan een aantal oorzaken hebben. Een defecte batterij, de accu geeft geen signaal of spanning naar de fiets. Een software probleem waarbij de accu bijvoorbeeld dient aangemeld te worden bij een dealer. Of dat er een defect in de fiets zit, bijvoorbeeld een connector of draadbreuk.

Hoe lang gaat een fietsaccu mee?

Gemiddeld gaat een nieuwe fietsaccu na aankoop 5 tot 8 jaar mee. Dit is heel erg afhankelijk van het gebruik.

Wat is de actieradius van een fietsaccu?

De actieradius is grotendeels afhankelijk van de gekozen capaciteit. Zo kunt u met een hogere capaciteit verder fietsen dan een lage capaciteit. De capaciteit wordt vaak aangegeven in Ampere Uur (Ah) of in Watt uur (Wh). Dit staat vaak vermeld op de accu. Een hogere capaciteit betekent in wezen een grotere benzine tank.

Wat is een BMS?

BMS staat voor Battery Management System: een stukje elektronica dat de staat van de afzonderlijke cellen bewaakt. Het zorgt voor de kwaliteit van de cellen en batterij en voor de veiligheid van het complete accupakket.

Welke factoren zijn van invloed op de actieradius van een fietsaccu?

  • Weersomstandigheden, een accupakket kan niet zo goed capaciteit afgeven bij kou. De actieradius verminderd onder de 5 tot 10°C. Dit heeft verder geen invloed op de levensduur van uw accu. Zorg er alleen voor dat bij het opladen van de batterij deze weer op een kamertemperatuur is van laten we zeggen meer dan 15°C.
  • Een elektrische fietsaccu levert in de loop der jaren een aantal % per jaar in. Een oudere fietsaccu zal dus minder capaciteit hebben dan een accu die vers is. De leeftijd speelt hierbij dus wel een bepaalde rol.
  • Mate van ondersteuning, lage ondersteuning of bijvoorbeeld hoge ondersteuning. Een andere factor hierbij is ook de mate van kracht die de fietser geeft aan de pedalen.
  • De persoon, indien een persoon ouder wordt zal de gevraagde ondersteuning meer worden. Ook het wennen aan de e-bike kan er voor zorgen dat de fiets op een hogere ondersteuning wordt gezet waardoor de actieradius afneemt.
  • Wind tegen, wind mee, heuvel op en naar beneden. Een hobbelige weg of strak asfalt. Slappe brede banden of smalle banden en keihard opgepompt. De weerstand is hierbij ook een grote factor.
  • Wat hier nog meer bij komt kijken is dus ook de totale massa. Het gewicht van de fiets, fietser en bagage.
  • De actieradius kan ook sterk verminderen bij het in een hoge versnelling wegfietsen. De accu moet meer vermogen geven aan de motor om vooruit te komen. Hierbij is het dus belangrijk in een lagere ondersteuning weg te fietsen en vervolgens omhoog te schakelen.
  • Het constant optrekken en afremmen met de elektrische fiets. Doordat de fiets opnieuw moet accelereren zal de motor meer vermogen nodig hebben om opnieuw op snelheid te komen.
  • Snelheid van fietsen. Een fiets die constant ondersteunt dient te worden tot 25 km/h zal meer vragen dan een elektrische fiets die rustig toert rond de 15 km/h.
  • Een accu die meerdere malen per week gebruikt wordt zal in de regel langer meegaan. Dit kan variëren van kleine stukken tot langere toertochten. Het beste is dat de accu frequent gebruikt wordt.